På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

tisdag 31 mars 2009

Är det dags nu?

Jaha, status just nu: Sigge snorar, Nils snorar, jag har ont i halsen och Joakim är tillbaka på jobbet efter att ha varit sjuk i en vecka.

Så nu har sovpuckarna kommit till användning som jag köpte för ett tag sedan. Mitt bästa mammatips (jag har nog bara två när jag tänker efter...) vad det gäller barn och förkylning är att i första hand höja sängändan, det funkar alltid. Var så trött på att bygga högar med böcker och tidningar som inte blev lika höga och som sängen halkade av hela tiden. Dessutom funkade den lösningen inte alls ur det estetiska perspektivet vilket jag måste erkänna är viktigt för mig... mitt ordningssinne kunde inte "titta" på oordningen under sängändan utan att bli upprört!! Så ikväll är puckarna på plats och de gjorde gott igår natt så jag hoppas på rofylld sömn för Sigge inatt trots snorandet idag under dagen.

Mitt andra mammatips gäller barn och rethosta. Det bästa att göra då det hostas och hostas är att hänga in fuktiga handdukar på elementen eller på stolar (eller på herrbetjänt som vi gör eller på något liknande) i rummet. Tycker att det alltid har god effekt mot rethosta.

Så nu får vi hoppas att vi inte åker på något för det har vi verkligen inte tid med! Vi har andra viktiga saker framför oss.

Annars har dagen innehållit party i Kode för mig och Sigge. Det var ett smyckeparty och det fanns massor av trevliga saker att hänga på sig. Tyvärr inget för mig då jag har värsta nickelallergin...men M bjöd på jättegod fika med hembakt morotsbröd, måste nog testa det någon dag. Har aldrig bakat något med morot i så det är nog dags att slänga i lite rötter nästa gång det blir brödbak!

Hörde att det skulle bli riktigt vårväder imorgon, det ser jag framemot!

Så här kan en puck också se ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar