På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 5 mars 2009

Pärljakt!

Jag gillar konsumentsidorna i GP. Där testar de allt möjligt; tapenade, vinteroveraller, smördeg(som idag, ingen av de testade smördegarna hade smör i sig....va?????), takboxar, termosar, choklad, sängar....allt! För ett tag sedan testade de riven ost och den artikeln visade att det inte alltid är färdigriven ost man får när man tror sig köpa färdigriven ost. Man får något annat som ser ut som ost men som inte är det. Vill man verkligen vara säker på att det är ost skall det på innehållsförteckningen först i ordningen stå OST, vilket det tydligen inte gör på alla påsar! Så....det har jag funderat en hel del på så för ett tag sedan bestämde jag mig för att riva min egen ost, punkt slut! Därför hoppade det förra veckan ner en hel, stor hushållsost i min kundvagnen och idag blev den riven. Herregud vad mycket ost jag har nu. Frysen är sprängfylld. Nu kommer det iallafall inte fattas ost på Barfotsgatan på väldigt länge, det vill jag lova! Kände mig väldigt "husmorserlig" där jag stod och rev ost en hel förmiddag...(nej, inte riktigt så länge....)


Fick möjlighet att testa min nya assistent som jag inte provkört förut. Den har stått och dammat ett bra tag men jag har inte fått tummen ur och läst manualen men idag så...Den gjorde jobbet kanon så vi skall nog komma bra överens i framtiden.

Efter lunch åkte jag och Nils och Sigge på pärljakt. Nils har blivit helt pärltokig. För flera veckor sedan köpte jag honom en maxipärlplatta med tillhörande maxipärlor (lite större, greppvänligare storlek) för jag tänkte att det kan vara bra för Nils (som är kille...) att öva lite på finmotoriken. Han pärlade ihop papegojan (som nu har flugit bort...vi hittar inte pärlplattan längre...) på ett kick så när Sara sprang på billiga pärlor på Ullared köpte hon med två påsar à 500 pärlor till Nils. Dessa fick han för någon vecka sedan och har från den stunden pärlat som en besatt. Nu är pärlorna slut så vi ville få tag på fler. Trots att vi varit i två affärer hittade vi inga. Slutsålda på bägge ställen. Hmmm... jakten fortsätter imorgon!


Bild från www.lekmer.se

I andra affären hittade vi dock något annat som föll Nils helt i smaken. En hel hylla med ALLA Thomas Tåg- tåg som finns. Där fanns Thomas (givetvis..), Gordon, Percy, Henry, Douglas, Donald, Molly, Emily, Duncan, Diesel, Bertie, Toby, Daisy, Harold, James, Duck, Annie, Clarabel, Alfie, Ben, Cranky, Mavis, Rusty, Salty och många, många fler! Jag var tvungen att läsa (nästan) alla namnen innan vi kunde åka därifrån. Jaha, pärltokig och tågtokig!

1 kommentar:

  1. IKEA har pärlor på storpack - dagens tips :-)
    ha en härlig helg!

    kram

    SvaraRadera