På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

lördag 14 mars 2009

...måste bara...

...få dubbelblogga idag med anledning av kvällens stora begivenhet dvs. Melodifestivalen! Så här tycker jag:

1. Måns med Hope and Glory: vart tog låren vägen, var det någon mer som tyckte det blev lite väl mycket hår och "hotpänts" förra gången, dock var de guldiga väldigt passande, han dansar verkligen bra, han sjunger verkligen bra när man hört alla bidragen och kunnat jämföra! Tror inte på låten internationellt, jag menar Martin Stenmarck fick ju åka hem med en låg, låg placering! Ojdå, hoppsan, vad förvånad han såg ut när han fick folkets röst men du är ung och har många år kvar att vara med i M.F. Promise!

2. Snälla, snälla med Caroline af Ugglas är så bra, bäst tycker jag. Vilken röst och vilken känsla, jag började nästan gråta (och blev nästan lite mer kär på kuppen..nån´mer...), hon har verkligen förvånat mig med sin musikalitet även om jag läst om den. Såg och "lärde känna" henne i "På Spåret" och har rätta utstrålningen och uttrycket internationellt. Jag lovar!!!!! En toppplacering som två var hon defenitivt värd. Caroline fick vår röst ikväll!!!!

3. Love, love, love är så guldig och härlig och håriga (läste/hörde inte jag någonstans att hon hade hårfobi...ööö..) Agnes har verkligen kläder helt i min discosmak. Tycke först att hennes röst inte var tillräckligt stark för låten (eller hur Thea..) men nu gillar jag den skarpt. Men nja, någon vinnare är den inte!

4.1000 miles med Hero; enda anledningen att jag skulle kunna tänka mig att bli hårdrockare är för att man kan få gå runt i spandexbyxor lite hur som helst (och se ut lite hur som helst) och att man kan ha ett sån´t där gitarr-skärp i leopardmönster. Låten funkar inte internationellt, den funkar bäst när man är lite småfull och står och skrålar på bu-gången en sen sommarnatt...

5. You´re my world med Emilia; den är bara för gullig...(och här säger jag det med en liten negativ betoning...) och dessutom hade hon alldeles för många halsband!

6. Stay the night med Alcazar är jättebra och den vill jag dansa till på någon fest (för dig som planerar ha fest och som tänker bjuda mig...) och deras kläder är verkligen superchica, tänk att kunna bära en sådan där lila, blank, tajt sak!!!...men då måste man kvala in som en sticka och inte som en flodhäst....

7. Moving on med Sarah Dawn Finer är bra och melodin etsar sig fast lite grann och skulle nog kunna komma på en hyfsad placering internationellt men ingen top-five. Hon sjunger också verkligen bra men när hon åker upp på den där hissen tänker jag direkt på Titanic-scenen och där försvann den! Sorry Sarah!

8. Baby goodbye med EMD. Tycker tyvärr att deras röster inte håller, det är lite svagt och så emellanåt men det är nog en låt som är poppis bland de yngre så gråt inte, det är inte farewell än, ni kommer nog spelas och höras många, många gånger i radio...

9. Alla med Sofia tyckte jag också växte ikväll och melodin ville jag sjunga med i men det gick ju så där för jag kan inte läspljuden i det grekiska språket, men den hade kunna tagit sig högt upp i Moskva, det är jag helt säker på!

10. Så vill stjärnorna med Molly Sandén är ju fin och så och hennes röst var fantastisk tycker jag. Hon, Malena, Sarah och Caroline hade bäst röster idag. Heja tjejerna!

1. La voix tror jag har en chans i Moskva. Det måste ju vara något utöver som vi skickar, se på Finlands monster. Inte för att det går att jämföra de två... Malena verkade ha så kul på scenen, precis som hon stod och tänkte; ska ingen komma och köra ner mig härifrån snart? Grattis!

Internationella juryn + fransmän...ööö..var han full eller? Var hon den andra också lite dragen? Jag fattade inte ett jota av vad han försökte säga och är Svt säkra på att rätt man gick upp på scenen....

Röstningen från landet: jätteroligt med komikerna, Måns Möller var väldigt rolig och det blev extra intressant när han kom av sig och Ismail var sötast, men vad konstigt alla hörn röstade! Varför blev jag inte kvar i Karlstad? Jag menar de gav 1000 miles en tolva...huuu!

Imorgon blir det iallafall musik i Volvon, det ser jag framemot och då skall vi verkligen lyssna in oss och bestämma oss om rätt låt vann? Faktum är att jag tror både ettan och tvåan var helt rätta i år!

God natt...lalllllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! (hoppsan, det blev visst en mindre uppsats...)

1 kommentar:

  1. Hej Anna!
    Caroline af Ugglas låt är kanon, växer för varje gång man hör den. Anders är crazy i den och kör den i sin mp3 om och om igen:)
    Alcazar tyckte jag hade sin starkaste låt någonsin, ett jäkla drag från början till slut.
    En riktigt go discodänga att rocka loss till. Håller med om att La Voix kan gå hem i Moskva, blir ju spännande det här....kramiz!

    SvaraRadera