På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 19 mars 2009

Dag 4

Denna semestertorsdag vaknade vi till en sådan här vy. Då är det lätt att ge sig ut i backen!

Det är en del packning som skall med när vi skall ut i backen så som pjäxor, skidor, pulka, hjälm, kängor, fäll, filtar, fika, solglasögon, skidglasögon, solfaktor m.m. och så får vi inte glömma Sigge givetvis. Med dubbelsitsen på plats är det lätt att stuva och få med allt. Här är Nils och Joakim på väg ut i backen för att sedan åka på "lullbandet" som Nils säger!

Idag innan Nils skidskola startade sökte jag upp skidläraren som jag blivit ombedd att göra. Jag berättade att vi inte alls var nöjda med kursen och upplägget och att vi hade förväntat oss ett mycket mer barnvänligt upplägg (utifrån det vi hade anmält oss till...) och att vi tyckte att det gick lite för fort fram osv. Skidläraren var mycket förstående och erkände att många barn faller ifrån kurserna av samma anledning som Nils gjort och förklarade också att de har blivit instruerade att gå framåt i den takten hon gjort. Jag ville att hon skulle prata med någon ansvarig och förklara att det kanske skulle vara lämpligt att ha en ännu lägre skidskolegrupp där leken och lusten för skidåkning är i fokus istället för att så fort så möjligt komma upp i knappliften. Hon höll med och skulle framföra mina tankar. Jag förklarade också att Nils inte kommer fortsätta i skidskolan de sista dagarna då han inte förknippar den med något positivt efter de första dagarnas misslyckanden.......och just det, vi får pengarna tillbaka!

Nils var iallafall på för han ville upp i knappliften direkt idag. Joakim och Nils åkte en bra stund i flera olika backar (Rolle, Rulla, Ola, Kajsa och Anna är väldigt poppis) i barnområdet men sådan hård skidåkning kräver påfyllning och det gjorde vi sittandes i solen med muffins och varm "kolad" med grädde. Sedan var vi redo mer skidåkning i fler backar....lite längre bort i Lindvallen finns det passande backar som heter både Sigge och Nisse....men de får vi åka i nästa gång kanske....


Trots att vi smörjt oss med solfaktor 25 och haft solglasögon på hela dagen (eller varit i skuggan som Sigge) är vi rödkindade hela högen här ikväll. Sigges solglasögon fick faktiskt sitta kvar men av den enda anledningen att han hade så mycket kläder på sig att han inte kunde få upp armen och slita bort dem...

Dags för påfyllning igen.... Istället för att gå hem och äta lite lunch grillade vi korv i backen idag hela gänget. Korv är verkligen inte min favorit men ute i solskenet efter kroppsligt arbete (!!) i trevligt sällskap så smakade det gudomligt!

Innan dagen var slut idag åkte Nils själv i knappliften iallafall...jättebra gjort av honom tycker jag! Han har stått på skidorna många timmar idag så här ikväll var han trött när han skulle gå och lägga sig. Han har ett litet schema för vem som skall läsa för honom vid läggdags och mamma, pappa och farfar är avklarade...och idag var det dags för farmor! Nu är klockan 20.48 och Karin och Malin gick och lade sig för en stund sedan.... Joakim och Birgitta sitter och sover i soffan....och det är bara jag och Åke som fortfarande sitter upprätt....gäsp och godnatt!

Måste bara....igår blev Nils kissnödig och det var då upptaget på "vår" toalett. Karin sa då till Nils att han kunde gå på "deras" och får då svaret från Nils: Nej, det kan jag inte för jag älskar den där toaletten......;)........(3½-åringar är väldigt roliga ibland!!!)

1 kommentar:

  1. Ni ser ut att ha det riktigt härligt! Mycket bra att du tog ett snack om skidskolan, hoppas de lyssnar och tar till sig! Ha en fortsatt skön vecka! Kram Lisa

    SvaraRadera