På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 2 mars 2009

Dags igen!

Idag bar det äntligen av till Universum igen. Nils har längtat dit och kollat sin karta en stund varje dag och detta flitiga läsandet har gjort att den nu är tejpad i alla sina vikningar... När jag berättade för Nils imorse att vi skulle åka till Universum packade han ner sin karta i skötväskan pronto, frukosten slank ner på ett kick och han var så ivrig att komma iväg att han ropade efter mig då det var dags för tandborstning. Han hade till och förberett med tandkräm på sin tandborste och när det var klart susade han ut i hallen och undrade om han skulle ta på sig sina stövlar...:)

På plats var det full rulle och vi startade i Akvariet där Nils "gick på plankan" som han kallar det över en tank där det simmar rockor och en massa småfisk.


Idag kollade vi också in jättegapet men jag var tvungen att gå med in för lite läskigt var det allt...



Den roligaste delen på Universeum var även idag PULS och EXPLORA (tycker mamman med...) där man i den sistnämnda kan köra lastbil, polisbil, cross, liten cross & lyftkran. Ella ville bara åka i polisbilen medan Nils provade allla. I polisbilen finns både en telefon och en mick så den var spännande en lång, lång stund...

Sigge "körde" bara barnvagn, stackarn...satt i vagnen nästan hela tiden men var väldigt nöjd för han hade hittat en "flärp" på vagnen att suga på...

Gladast i hela universum!

Väl hemma har jag inte gjort många knop, jag var helt slut efter utflykten men Nils har farit runt som en jojo med sina kartor i högsta hugg. Jo, för idag fanns det en ny karta för nu fanns det en häst på avdelningen Explora som inte funnits där tidigare...vilket Nils direkt uppmärksammade då han ivrigt studerade den nya kartan... Jag tror hans intresse för kartor är Doras fel, där är det ju "det är kartan, det är kartan ,deeet är kaaaartannnn" hela tiden.

Nu skall resten av kvällen spenderas i soffan för idag är det teve som jag gillar. Vi startar lite lätt med säsongspremiären av ER kl. 21, sista säsongen och jag vet att dr Ross kommer tillbaka...
Bild från www.m.nbc.com
...sedan fortsätter vi kl.22 med Heidi Klum och Project Runway, också säsongspremiär idag! En av mina favoriter helt klart...intressant då upplägget baseras på att deltagarna måste ha talang för att kunna ta sig vidare och det inte hänger på utseendet...

2 kommentarer:

  1. Project Runway, gillar jag me just för att det focuserar på deltagarnas olika kompetens, och kreativa förmåga. Kul bilder från Universum, förstår att de måste vara drömmen för barnen att både få utforska och uppleva allt kul där:)

    SvaraRadera
  2. Universum är super!
    Project Runway är super!
    Kram Anna

    SvaraRadera