På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 23 april 2009

Sol överallt!

Idag har jag och Sigge träffat Lisa och Siggefavoriten Nelli och flanerat runt i Kungälv i det soliga vädret. Det blev lite shopping här och där och vi njöt av värmen och solen. Just nu ser man överallt buskar, rabatter och träd som bär knoppar eller som är på väg att blomma! Jag älskar våren! Och jag älskar också de ljusa kvällarna. Dygnet känns plötsligt så mycket längre och jag orkar nu ta tag i småprojekt mycket mer än för några månader sedan. Idag blev deklarationen klar och jag hann helghandla och vi körde bort all återvinning! Hej vad det går!


När vi började närma oss lunchtid tog vi plats på Tant Ruts uteservering där det redan satt fullt av mammor och bebisar. Sigge och Nelli satt och flörtade med varandra hela tiden och trivdes bra en lång, lång stund så vi stora hann njuta av vår lunch. På promenaden gick vi svängen om Bräckboden där det nu fanns Nils favoritkex att köpa: bokstavskex! När vi kom hem efter dagis ville han ha ett A, B, C, D och ett E... Jo, något lär han sig av att fika! Köpte också Singoallakex i en ny smak...lakrits! Jag och Lisa provsmakade varsitt kex och det var gott men man är ovan med kombon kex-lakrits. Jag är väldigt svag för lakrits och gillar kombinationerna lakrits-hallon och lakrits-choklad väldigt bra så vi får se om lakrits-kex blir en favorit...

Strax efter årsskiftet öppnades en ny värld för oss; kalasvärlden. Nu har vi vant oss och har blivit kalasvana så nu är det ingen match längre... Och nu har vi helt plötsligt också tagit steget in i leka-med-kompis-världen, dock inte mej emot. Helt plötsligt leks det med kompisar på eftermiddagar och på helger. Idag ringde det (oplanerat) på dörren och bästisen på besök hos mormor och morfar några hus bort ville komma in och leka. Och vid dagis idag ville Nils ta med en Alvin hem för lek...Svårt att begränsa det för Nils har ju liksom ingen egentlig tidsuppfattning. Han vill gå och leka hos kompisar strax innan läggning stående i sin pjyamas och med tandborsen i högsta hugg...och har svårt att förstå ett nej...idag grät han hela vägen hem från dagis då han inte kunde ta med sig "Alvinen" hem...


Ps...idag på väg till dagis gick jag förbi en tjej som var ute och rastade sin hund och som inte plockade upp "korven" efter sin hund vilket jag såg då jag precis passerade henne i korvögonblicket! Kom mig inte för att säga något...men en stund senare mötte jag henne igen så då....SA JAG TILL HENNE att jag tyckte det skulle vara mycket bättre om hon ville plocka upp efter sig nästa gång då rastplatsen faktiskt är en liten skogsdunge dit dagisbarnen går på utflykt till...och det verkade som hon tog det på rätt sätt....(vilket jag hoppas) men det viktigaste var att jag vågade säga till!!!! Vi vill ha mindre "trampa i äckliga hundkorvar" åt folket (eller barnen)! Eller hur?

2 kommentarer:

  1. Ja, det var en mysdag! Va gulligt att Nils var så ledsen för att Alvin inte fick följa med hem! Vi får göra det någon gång för Alvin ville ju det med! De hade lekt hela dagen på dagis! Modigt att du sa till hundbajsägaren(!).
    Trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Vilken fin miljö ni verkar har i ert område, javisst är våren bäst! Vi får se när vi kommer neråt. Mor & far vill gärna komma med oxå, vi försöker samköra och hinna med ett litet Ikeastopp me:) Lyllossar som har Ikea runt hörnet! Som sagt jag hör av mig när vi är på g och kollar så ni finns hemma. Har inget hört från Patrik...det dröjer....och dröjer....ja du kan ju det där:) Själv sitter jag här hemma ikväll och känner mig lite "jagsvag" har tandvärk....big time, aj, aj, aj. Ska till tandläkaren på måndag så jag får bita ihop ett tag till...tur det finns alvedon:)


    Ps. Keep up the good work, korvfritt tack:)

    SvaraRadera