På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 19 april 2009

24 timmar barnledigt!

Igår blev det så äntligen dags för vår lilla minisemester! 24 timmar lång! Eftersom vi blivit bjudna på 40-årsfest i storstan och ordnat barnvakt passade vi på att mysa till det lite extra med en hotellnatt på designhotellet Avalon som ligger vid Kungsportsplatsen. Hotellet är bland annat uppmärksammat för sin takpool som ligger och balanserar i ytterkanten! Om du tittar noga på fotot som var upplagt igår kan du se den...väldigt coolt! Joakim fick vistelsen på hotellet som födelsedagspresent av mig då han fyllde år för några veckor sedan. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på presenter särskilt till någon som inte önskar sig något. Presenten blev mycket uppskattad så skall du överraska någon någon gång så är detta ett hett tips!

Hotellrummet var elegant inrett i grönt och vitt med marmorgolv och valnötsdetaljer. Sängen var bäddad med egyptiskt bomull och det fanns tre olika stoppade kuddar (beskrivna i en rumsfolder...) att välja på inför skönhetssömnen! Toaletten var inredd med roliga detaljer och ett stort svartvit marmorhandfat med annorlunda ho-lösning. Tyvärr inget kort på det! Manolo Blahnik skohorn och designade galgar hörde också till inredningen bland annat.



Efter incheckning hittade vi till slut en plats i solen där vi satt en bra stund och nöjt av god mat och folkvimlet. Alla uteserveringar var fullproppade med solglasögonprydda, vårnjutande människor! Efter en stund kände vi att det var dags för lite shopping. Jag fick mig ett par sommarsandaler och Joakim hittade sig en skjorta. Vi hann också med och slappande lite på rummet (höll på att försova oss...jo, man har ju ett uppdämt behov av sömn...småbarnsliv...hu, hu!) innan det var dags att göra sig kalasfin och dra till Linné för att fira Ola. På restaurangen Pasta e Contorni blev vi bjudna på härlig italiensk mat och gott att dricka till med de andra som var bjudna på kalajset. Festen fortsatte sedan tvärs över gatan i Thea och Olas lägenhet och där startade vi med efterrätt och kaffe och avslutade kvällen med Licor 43... Det fanns duktig bartenders som glatt blandade findrinkar hela kvällen! Det blev mycket skratt och tjöt och festen höll på en bra stund. Då vi inte hade någon tid att passa eller något barn att ta hand om dagen efter blev vi (givetvis...) de sista som lämnade Alfhemsgatan (...något lulliga...)! Sedan bar det av till hotellet med taxi och imorse vaknade vi 10.20! Hur skönt som helst! Då väntade en härlig hotellfrukost på oss och vi proppade glatt i oss mängder med bacon och äggröra. Hotellet hade fattat det här med tider för de serverade frukosten mellan 8-12! Enligt receptionisten jag smågaggade med när vi checkade in (var ju tvungen att berätta att vi var barnlediga och så... hon fattade precis...) är det ganska vanligt att barnlediga par bokar en hotellnatt i stan och att många av dem inte bor särskilt lång från Göteborg...precis som vi. Strax innan ett-tiden tog vi tåget och i Ytterby blev vi hämtade av fastrarna som hade passat Sigge i ett dygn. Han hade skött sig bra och sovit till kvart i åtta. Jag tror faktiskt att de skulle kunna tänka sig att passa honom igen... Läs mer om Sigges föräldraledighet på Malins blogg, du ser länken här på min sida! Nils som varit hos morfar hade också haft det jättebra men det får jag blogga om imorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar