På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 2 april 2009

Dags att röja!

Idag har det tränats, men inte inne utan ute och runt hela Kungälv tror jag. Efter lämningen idag gick vi på lång, lång promenad i det underbara vädret, jag och sovande Sigge och Lisa med sovande Nelli. Avfärd från dagis ca. 9.15 och ankomst Iskällan ca.11.45 med hälsoriktig lunch. Känner av motionen i de bakre regionerna nu här ikväll...då vi höll ett bra tempo men blev ändå ifrånpromenerade i en backe av några russin...jag skyller på vagnen...;)

Kungälv runt betyder mycket promenad längs älven!

Sigge tränar vidare på att försöka få till krypningen och tar nu några krypliknande steg, typ 1½ innan han slänger sig ner på golvet och ålar fram i en gungande rörelse vilket innebär att han ibland får sådan fart och övervikt åt ena hållet att näsan går i...aj!

Sigge bestiger Nils mysstol!

När solen lyser så gott som idag vill jag ut och röja i trädgården. Tyvärr är den inte särskilt prioriterad och hamnar långt ner på vår att-göra-lista-på-Barfotsgatan. Dessutom finns det alldeles för mycket i den som skulle behöva röjas rejält så jag tror att mitt röjande i år kommer att stannar vid krukorna på framsidan och på altanen. Dock hindrar det mig inte från att inspireras då det nu startar flera program på teven där trädgård är temat.

Här kommer ett urval för dig som är trädgårdintresserad:

Vi har i SVT2 Pernilla Månsson Colt som fredagen den 1 maj startar sitt "Trädgårdsfredag" kl. 21.30. Där följer vi trädgården året runt och kopplar ihop den med odling, skötsel, matlagning och närodlat. Med sig i programmet har hon både en kock och en trädgårdsmästare. Kan nog bli något tror jag!

Tinas Trädgård i TV4 Plus som startar torsdag 9 april där Tina fixar i sin torparträdgård och tipsar om allt där till.

SVT Play där du kan se programserien "Engelska trädgårdar" där du får följa trädgårdsentusiaster som kämpar för att komma med i "Gula boken" ("Yellow Book"). Boken presenterar trädgårdar utöver det vanliga och ges ut en gång om året.

"Från trädgård till tallrik", en engelsk serie som hade premiär 13 mars och sänds fredagar 21.30 i SVT2, några program kvar där Monty och Sarah Don odlar ekologiskt och lagar hälsoriktig mat av det som finns i trädgården.

Hoppas du hittar något som passar! Önskar att "Söderläge" kom tillbaka för det var det bästa trädgårdprogrammet jag sett på länge tyckte jag...

Odla på!
//Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar