På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 9 februari 2009

Nils hjälper Sigge

På måndagar är Nils ledig från förskolan. Den lediga dagen brukar börja i ett ganska slappt tempo och oftast fortsätta så hela dagen. Ibland kommer vi inte ur pyjamasen förrän strax före lunch... Nog fanns det viktiga saker att ta tag i idag (...som ringa konstruktör, boka besiktning...) men som alltid kan mycket vänta till "sen". Hela förmiddagen hängde vi på Nils rum och vi har lekt och byggt ny tågbana. Sigge är med och ligger på golvet någonstans och sprattlar och har full koll på vad Nils gör. Idag fick han tag på brorsans verktygslåda och gick lös på den. Mycket skrammel där!

Som lillebror får man vänja sig vid storasyskon och så här kan det gå till ibland...


Efter att vi masat oss ut en stund för en promenad till en brevlåda hann vi baka "rostbröd" ur Leilas "A piece of cake" innan middagen skulle fram. Enkelt recept och superbra resultat. Har bakat det tidigare och funkade fint att frysa in och ta upp och slänga i rosten på helgen då frukosten får ta tid. Då jag inte hade någon färsk jäst hemma prövade jag idag att baka med torrjäst (köpte hem det för att ha utifall att...) och resultatet blev minst lika bra. Nu doftar det nybakt i hela huset och vi längtar till lördagens goefrukost.
Rostbröd på jäsning

Häromdagen sprang jag på den här lilla blomman och jag var tvungen att låta den följa med hem. Vet inte vad den heter och har aldrig sett den förut men den är så himla gullig. Krukan som jag köpte på Pingstkyrkans loppis för några veckor sedan blev som pricken över i:et tycker jag. Blomman har jag ställt tillsammans med mammas inramade foto och ljuset jag tänder varje kväll en stund. Det ser jättefint ut...eller hur mamma!
En blomma till mamma

2 kommentarer:

  1. Hej Anna. Din blomma heter enl Annons från Blomsterlandet - Kalanchoe "Love bells". Vacker blomma, jag lade själv märke till den imorses när jag läste Bohusläningen. Jag är hemma med sjuk Ellen som har halsfluss / Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Visst är den fin. Vad tråkigt att Ellen är sjuk. Hoppas hon snart känner sig bättre. Jag tänkte ringa dig idag men hann aldrig. Ser dig på min blogglista, kul!
    Kramar Anna

    SvaraRadera