På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 16 februari 2009

Lur!

Igår när vi var på toalettjakt fick Nils ett nytt spel som vi spanat på ett tag. "Pingu på skattjakt" heter spelet och huvudpersonerna är (självklart) Pingu men också Pingi, Punki och Robby (den gråa sälen, ni vet...). När vi anlänt hem väntade vi besök av grannen Catharina och hennes två barn Rasmus och Felix. Rasmus och Nils går tillsammans på förskolan och vi har försökt få till en träff under hela hösten men sjukdom och annat har kommit emellan. Men igår så skulle det äntligen bli av. Nils var givetvis väldigt intresserad av sitt nya spel och ville att vi skulle öppna och spela spelet med en gång men jag (försökte iallafall) förklarade för honom att vi fick spela spelet när Rasmus gått hem. Ja, jag tror verkligen att han förstod det. Men.... efter fikat och en lång stunds lek fick Nils syn på sitt nya spel och säger då till: Duuuu Cathariiinaaaa, jag vill att Rasmus och Felix går hem nu. Hmm.....Först tyckte jag han var väldigt oartig... men sedan förstod jag att det enda han ville var att få spela sitt nya spel...och det skulle ju inte få hända förrän de gått hem...som mamma sa...

När besöket gått hem blev det då äntligen dags för Pingu-spelet. Spelet gick ut på att man skulle samla fem isflak med guld under. Det fanns också isflak utan guld. Det luriga var att när det var Nils tur fick han välja så många isflak som tärningen visade MEN det var jag som fick plocka upp ett isflak i taget. Då skulle Nils fråga; är det guld och då skulle jag svara MEN jag fick luras och säga att det inte var guld när det var det och tvärtom... Kluurigt för en 3½- åring. Vi spelade en stund och det var lite svårt för Nils att hänga med. Efter en stund tröttnade han (eller gav upp...) och lämnade bordet med orden: "Man får inte luras, mamma!!!!!" Nej, jag vet, men här får man luras....eller vad säger man...

Dock har vi haft besök av Pingu idag, redan efter frukost och vi orkade spela en liten längre stund idag...men kom inte riktigt i mål. Bättre lycka nästa gång!

Jättefin, barnvänlig, lurig Pingu!

Efter lunchen åkte vi till biblioteket och det var längesedan vi var där. Vi "köpte" massor av böcker som Nils sa innan han fick snurrat rätt det hela och sa att vi "lånat" böcker. Nils är väldigt intresserad av böcker och sitter emellanåt i sin säng och kollar i sina böcker. Just nu är vi inne i ett Barbapapa-stim med Barbapapas vinter, Barbapapas labyrint, Barbapapa och arken, Barbapapa i skolan....bla, bla... Jag är glad för det, för vi var inne i, eller rättare sagt förföljdes av, ett Thomas Tåg-stim under ett helt år tror jag. Varje kväll vid nattningen mumlade jag för mig själv som ett mantra: "Inte Thomas, inte Thomas, inte Thomas..." när Nils dök ner i boklådan under sängen för att välja ut kvällens litteratur. Men vad hjälpte det...Givetvis drog Nils glatt fram Thomas-böckerna som om han aldrig sett dem förut...om och om igen....och om och om igen....

Nils läser för Sigge...(Nils blick till Sigge säger: nååå, förstår du...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar