På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 15 februari 2009

Nattgäster!

Igår kväll, precis när jag gett Sigge lite välling och tassat ut i köket för att lämna flaskan, på väg tillbaka till sovrummet, slängde jag en blick ut genom vår altandörr som vätter mot trädgården. Jag blev jätterädd när jag fick se något röra sig där ute. Hemska tankar hann flyga genom skallen på mig men jag lugnade mig när jag fick se att det bara var ett rådjur som var på besök. Det lunkade sakta runt i rabatterna och mumsade på lite vissna grenar. Jag stod där en bra stund och kikade på rådjuret innan det i sakta mak gick runt husknuten.

Vi har mycket djur här på Barfotsgatan. En dag i somras när jag gick ut i köket och slängde en blick ut genom vårt köksfönster som vätter mot gatan gick den en en älg på gatan. Jag ropade på Nils och Joakim och Joakim fick fatt kameran och satte av ut. Då kom älgen (som på något vis tagit en lov kring grannhuset) springades ner mellan vårt hus och grannens bara några meter från oss. Då insåg jag att älgar är stora djur... Älgen var lite stressad över situationen och satte av upp för Barfotsgatan och försvann sedan ur sikte. Kort? Nej, det blev det inga...

Några dagar senare läste jag i GP att samma älg (förmodligen) hade gått fram till en 2½-åring som satt i en sandlåda och lekte och bet henne i armen (!!!!) i det bostadområde som vidtar där Barfotsgatan slutar... Älgen hade avlivats efter den incidenten...

Imorse fick jag lite sovmorgon när de andra gick upp. Nils hade fixat fin-fin frukost till mig med tårta när jag kom upp. Vem kan tacka nej till en sådan här inbjudande måltid?

Plastbanan någon?


Häromdagen fick jag ett brev från en kusin på min mammas sida. Kusinen med man har i några år nu gått i väntans tider för att få ett barn från Kina. Nu är väntan över... Som en tradition (från Kina) skall det sys ett väntanstäcke till barnet som kommer och vi får vara med och bidra. En bit tyg skall sys in i täcket och en mindre bit tyg skall sättas i en bok tillsammans med vår hälsning till barnet. Lapptäcket kallas Bai Jia Bei - de 100 lyckönskningarnas täcke. När täcket sedan sys ihop, syr man in all den tur, lycka och välgångsönskningar som vänner och släktingar vill skänka det kommande barnet. Jättehedrande att vi får vara med om detta tycker jag. Har aldrig tidigare hört om det här men det är verkligen en fin sak att göra för sitt barn. Kallas både väntanstäcke eller längtanstäcke.

Hittade det här fina tyget på Panduro (hade jättemycket fina tyger, gå dit om du behöver något och titta..det var svårt att välja...) som vi i familjen Rönnblom vill skall vara från oss.


Upptäckte igår att mitt (favorit-) te tagit slut...hjälp. Jag är djupt beroende av mitt te ( det är ditt fel Thea, det var du som erbjöd mig på det första gången, sedan har jag varit fast..). Men idag var vi i affären och köpte massor av te, både favorit-teet och lite andra smaksatta teer. Nu är balansen återställd.

Nils byggde ett "te-torn" när vi kom hem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar