På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

lördag 31 januari 2009

07.15

Det är helt ok att gå upp 07.15 på en lördagmorgon när man möts av en Sigge som är så här go´. Ett enda stor leende och pigg som en mört (då smälter mamman trots att hon är så trött, så trött).

Resten av dagen har innehållit viktig muffins-bakning med farmor. Nils älskar kardemumma-muffins. Det blev dubbel sats och mycket avsmakning för Nils del. Nils gillar att baka och vill gärna mäta upp och hälla i. Man får dock vara med för det går lite fort emellanåt. Ibland blir det för mycket av något eller för lite av något. Hittills har alla muffins vi bakat smakat bra men har någon gång saknat pärlsocker och någon gång uppenbart fått för lite bakpulver i sig...

Baka, baka muffins

Ikväll har vi firat farfar Åke som fyllt år. Nils var mest intresserad av att hjälpa till att ta av presentpappret på presenterna. Han däckade tidigt idag då han var på sin simkurs här i kvällingen och är helt färdig efter den. Idag berättade han stolt att han "dykte" under vattnet. Efter bara två gånger är det nu helt ok vid duschningen att få vatten i ögonen. Tidigare var det ett himla liv och handukar högt och lågt om det kom vatten i ögonen...


Man skulle kunna tro att detta är ett kort taget vid jul, men jag har fotat det ikväll. Vid läggning idag upptäckte jag att Sigge inte hade någon ren pjyamas (trots att jag tvättar och tvättar, men det är mycket gröt och välling på schemat nu och Sigge är en liten kladd-ove så...) men hans pepparkaksdräkt fanns ju ren så det fick bli den ikväll. Nu är det jul igen!

Det kliar väldigt i munnen...dregel överallt!

Förrätten fixade Karin och det blev en liten smarrig sak med löjrom. Därefter blev det fransk potatisgratäng med Harriets goda fläskfilé (givetvis recept ur Husmorsorna...). Vi avslutade med lite god glass och kaffe/te. Det blev en mysig middag med en massa tjat och slötittande på "Love Actually", en av mina absoluta favoritfilmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar