På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 29 januari 2009

Jag vill ha en italienare!!

På vardagarna försöker vi äta middag ihop. Det är ju alltid lite meckigt att planera vad man skall äta, men jag gör det gärna och jag lagar också gärna maten. Det är också jag och Sigge som handlar och som jag sagt tidigare, det skulle jag gärna slippa men för logistikens skull gör vi det också.

Just nu har vi helt snöat in på pasta. (Adjöss och good-bye GI!) Det är spagetti, penne, fusilli, farfalle och gnocchi för hela slanten. Det hela började i GP (någon gång under 2008) där det alltid på torsdagar finns en helsida med mat-tips och recept av Mia Gahne. Jag gillar! Varje vecka har ett tema. Idag hette det "Mat för fingerfärdiga". Har du missat denna, vänta in nästa torsdag(eller rota fram dagens) för hon har bra tips tycker jag. Då, för en tid sedan, hade hon ett tomat-tema där hon gav tips på vilka tomatfabrikanter det var värt att satsa på om man prioriterade smaken. Svar: Mutti. Tomatandet fortsatte i min lilla goding till tidning (Elle mat & vin) som för ett tag sedan hade ett reportage om ätliga varor från Italien. Där skrevs det mycket om pastafabrikörer att satsa på för smaken skull. Svar: De Cecco. Vidare har jag kollat in Paolo Robertos "Primo Paolo" och där hördes samma sak om och om igen.
Så nu äter vi pasta med tomatsås (gjord på hela tomater eller körsbärstomater) flera gånger i veckan. Det är tomatsås á la vitlök; mozzarella; parmesan; pecorino; köttfärs; lövbiff; salvia; basilika.....osv. Vi äter tills vi nästan spricker!

Visst är dessa märken lite dyrare men de smakar mycket mer tycker jag. Till och med Joakim som inte är särskilt "presslig" med maten rynkade lite på näsan när jag serverade honom supernyttiga fullkornspenne härom dagen. Nog för att vi ätit sådana tidigare men det blev inte riktig samma goda italienkänsla som med den vita pastan...Lite konstig konsistens och så ser ju fullkornspastan för tråkig ut...helt ärligt alltså!!

Ja, om du nu inte gillar pasta med tomatsås utan gillar hamburgare kanske detta är något för dig. Jag var bara tvungen att ta ett kort. Trodde i ärlighetens namn inte att sådant här fanns att köpa. Och namnet sen då:...fresh-blabla...


Praktisk två-pack också!


Idag har jag och Sigge polat hela dagen och jag har hållt stenhårt på sovrutinerna och tiderna kring mat. Kanske kan vi snart få uppleva en hel natts sömn...

Sedan en tid har han börjat sitta och sitter ganska stadigt men tippar ibland över men verkar lika nöjd ändå. Han ligger snällt kvar tills någon välter upp honom igen. Ja, världen ser väl lite annorlunda ut om man ser den från en sittande vy och om man ser den från en liggande-på-sidan vy...

Sigge i ligga-på-sidan position


Nej, nu är det dags för lite soff-slappande, prata lite med mannen och äta lite apelsin, dom är ju fortfarande så söta och goda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar