På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 12 januari 2009

En regnig dag!



Jag är fortfarande kär i min nya kokbok! Det bläddras och hmmmas och allt som jag hittills gjort har varit gott och tämligen enkelt. Boken har liksom fyllt ett tomrum hos mig. För det första njuter jag av alla fina färger som finns i den. Dessutom skriver författarna så roligt med formuleringar som: ...en tjejnäve persilja...två grabbnävar riven parmesan... koka i en stoor kastrull... så inget mesande, tack!...ät för allt vad du är värd...vi kör vidare med ...tjoffa i...i med raggarräkorna...känn hur sabla god den är...och så in med hela tjottafräset i 200 grader...gucka ihop...Sådana uttryck passar bra in på hur jag vill att det skall gå till i köket!

Annars har vi varit inne hela dagen för ute har man inte kunnat vara då det regnat både uppifrån och nedifrån. Ja, iallafall jag och Nils. Sigge slängde jag ut på altanen för att sova i vagnen och som han har sovit...inte ett ljud (eller så har jag inte hört honom på grund av smattret...). Nils och jag spelade Dora med knuff men det där med knuff är svårt för en 3,5-åring att förstå. För ovanlighetens skull vann jag och Nils blev lite förvånad men slog och slog tärningen tills han också vann... Här är Dora iallafall.


Under eftermiddagen har vi också hunnit färglägga en massa i Nils ritböcker. Just nu är tuschpennorna mest populära och särskilt den gula färgen...varför vet jag inte. Jag tröttnade före Nils och kände mig väldigt seg och kände en stark längtan efter att lägga mig en stund på soffan. Var var Sigge? Jo han sov ute i regnet för andra gången. Nils brukar inte få sätta sig vid datorn förrän lite senare på eftermiddagen så när jag sa att han kunde få spela på datorn en stund förstod han att det var lite tidigare än vanligt och svarar mig: är det sant? och dansar sedan in till datorn i väldig fart. (Ja, det är det svarade mamman!!!...gäsp)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar