På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 15 juni 2009

Kardemummamuffins!



Vaknade idag och kände mig lite "kalas"-bakis en stund men efter frukost var allt som vanligt igen. Var en sväng och handlade trots att jag inte gjorde annat än handlade hela förra veckan... Fick iallafall kokat (äntligen...) jordgubbssaft enligt Leilas recept. Har ännu inte provsmakat men det doftade förföriskt i köket av citron, vaniljstång och jordgubbar och smakar det som det luktade, ja då är det nog gott tillräckligt tror jag!

Efter lunch tittade Nils kompis Alvin förbi och pojkarna drog ut och lekte i trädgården. Jag och Lisa pratade och tjatade som vanligt och i vanlig ordning blev Nelli överlycklig över att få se Sigge och tjöt högt av glädje och givetvis började Sigge stortjuta!! ;)

Efter en stund flyttade vi ut i värmen på plattan för att fika och givetvis bjöd jag på min egen favorit; kardemummamuffins! Om du varit här någon gång har du säkert smakat dem...jag bjuder alltid på dem...usch vad tråkigt men till mitt försvar så är de fantastiskt goda!

Här kommer receptet som blir 12 stora muffins:
2 ägg
2 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ msk kardemumma (helst grovmalen, mald går annars bra)
1 dl BECEL
1 ½ dl vaniljyoghurt
Vispa ägg och socker fluffigt!!! Blanda i resten och klicka ut smeten i muffinsformar. Häll på lite pärlsocker på varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 20-30 minuter beroende på ugn.
Vidare, så fick Sigge en jättefin kalasbok i födelsedagspresent av Alvin och Nelli, tack så hjärtligt! i får nog spara den ett tag för just nu är böcker bara populära ur ett sug-perspektiv!

3 kommentarer:

  1. Hej o tack för igår! Bu och Bä är favisar hos Ella. Hon har tre stycken, senast köpte jag "Bu och Bä - ska ut på sjön". Vill förbereda henne för båtfärderna i Hamburgsund. Var det två våta pojkar som ni fick ta hand om idag efter deras utevistelse?
    Vi höres! KRAM

    SvaraRadera
  2. Hej pårej Anna!

    Fina kort från barnens kalas, kan tro att de var nöjda med alla fina presenter & annat kul:)
    Kardemumma-muffins låter ljuvligt gott, måste jag testa ngn gång. Roligt å se att mormor var med er oxå, här hemma är det oxå kalas till höger och vänster, många vänner och kollegor som fyller jämt, möhippor å annat...Ta hand om er, och hoppas vi ses snart. kram

    SvaraRadera
  3. Jag ALDRIG fått några kardemmummamuffins när jag har varit på Barfotsgatan, känner mig lite utanför nu faktiskt.....:)
    Men jag får säkert de nästa gång jag kommer de var nog bara slut sist.....
    Annars pratade svärmor om några goda smörbullar hon gjort, hon glömde inga i eran frys händelsevis???
    Kram Thea

    SvaraRadera