På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

torsdag 28 maj 2009

Om ett år igen!

Igår var vi på besök hos tandläkaren för det var dags för Nils årliga kontroll hos vår familjetandläkare. Vi var där för exakt ett år sedan och då vägrade Nils att öppna munnen...men enligt tandläkaren är det så med 3-åringar; ibland öppnar de munnen och ibland inte! Tandläkaren var helt cool över det faktum att hon bara fick sett hans gap i 3 millisekunder förra året! Så i år har jag försökt att "träna" oss inför besöken ända sedan kallelsen damp ner för ett par veckor sedan. Nils är väldigt förtjust i rollspel så vi har lekt tandläkare och patient ett flertal gånger när vi borstat gaddarna och det gick bra de första gångerna. De senaste veckorna har jag fått till svar när jag försökt träna lite: Sluta tjata mamma!!!! Så det var med viss oro vi klev in i rummet men jag hade inte behövt oroa mig. Allt gick i väldig fart...ungefär så här: kolla stolen och köra lite upp och ner! Borstar du tänderna? Och här får du en ny fin tandborste! Tända lampan, oj vad starkt ljus tyckte Nils. Här får du några solglasögon och nu skall vi räkna tänder. Tjoff! Tjoff! Sitt upp och bit ihop...fint! Jättesnygga tänder! Klistermärke, välj här! Klart! Jag gillar vår tandläkare!!!




Som en motpol till tandläkarbesöket har nu Nils 4-årskalasinbjudningar postats och förhoppningsvis kommit fram till de utvalda. Han har helt själv bestämt vilka han vill skall komma och det blev nio stycken. Det är redan fyra kompisar som gärna kommer. I vår jakt på inbjudningskort hittade vi tillslut sådana här och det fanns ett helt gäng att välja på. Nils ville först skicka älg-varnings-skyltskort till alla kompisarna men det kändes lite väl jag-är-tysk-turistigt så det fick jag lite snyggt avstyra...



Annars har dagen varit jättetrevlig för jag och Sigge har haft besök av Lisa och Nelli och en ny bekantskap då S och lilla söta T också var här. S har jag lärt känna genom Lisa och S med familj bor väldigt nära oss här på Barfotsgatan, i princip bakom bergsknallen här bakom oss. De befinner sig också i renoveringens ljuva armar så S hummade förstående när vi gick husesyn och det kändes gott för jag behövde inte ursäkta röran liksom. Vi kanske kunde starta en klubb, kunde heta Renoveringsmorsornas klubb eller nå´t....Lisa kan också snart få vara med i den! ;) Vi hade det väldigt trevligt över lunchen och jag bjöd på pasta med mozzarella i tomatsås. Recept från Husmorsorna givetvis och jag borde snart ha rätt till provision då jag nog sålt in två böcker idag också. Vi snattrade så intensivt att vi höll på att missa hämtningstiden på dagis hela högen! S kom med en jättefin trädgårdbukett och Lisa med en god-god kaka som inte hade något namn så vi döpte den till Karebykakan! Tack!



Senare i eftermiddags kom farmor förbi på lite fika då hon just nu är i Guddeby några dagar och hjälper till. Sigge och hon busade en stund vilket Sigge givetvis gillade. Imorgon träffas vi igen för då kommer farfar och renoveringen tar vid igen! Hjärtligt välkommen! ;)

Vill också gratulera min kusin Maria och hennes man Peter till att bli mamma och pappa för nu är det klart, äntligen är väntan över! Inom kort kommer en liten flicka från Kina till dem! JÄTTESTORA GRATTIS från oss på Barfotsgatan! Ser verkligen framemot att träffas lite senare i sommar!

Till sist; jag är bortskämd med så mycket goa och fina vänner, tack för era tankar, det betyder jättemycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar