På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

tisdag 26 maj 2009

En fyndig dag!

Idag kom min man hem med en kasse porslin. Rättare bestämt fyra koppar med fat och sju assietter i serien Blå blomster från Royal Copenhagen. Min mamma började för en evighet sedan att samla dessa till mig och när vi flyttade till huset hade jag så platsen att förvara dem. När vi letat fram dem hittade vi bara åtta " kaffekuvert" men mamma var helt säker på att hon genom åren köpt så det till slut skulle blivit ett dussin kopp + fat + assiette. Därför har jag ganska länge spanat på Blocket och Tradera efter rätt delar så jag får ihop till dussinet. Och så häromdagen dök det upp en annons på det jag behövde till rätt pris...eller vad sägs om 800 kr för fyra koppar med fat och sju assietter! Att köpa nytt är hutlöst dyrt då kopp med fat kostar 698:- och assietten går loss på 489:-. Vid en sammanräkning har jag betalt 800:- för porslinet som dock är begagnat men aldrig varit använt. Att gå och köpa det nytt skulle kosta mig 6215:-!!!!!! Jag är supernöjd med mitt fynd och att min kaffeservis nu är komplett! Då, för några år sedan ville jag inte ha servisen och tyckte den var väldigt omodern med sina blommor och så men nu har jag faktiskt börjat tycka att den är fin och dukar gärna med den. Det betyder också mycket att mamma valt ut den åt mig givetvis. Är du sugen på någon fin servis eller lösa delar finns det tonvis till salu på Blocket för inga pengar alls nästan!

(...det var en populär inredningsbloggare som för ett tag sedan "önskade" sig en ny servis till sitt nya kök och då dök denna upp...)

Annars är jag väldigt nöjd med servisen vi önskade oss i bröllopspresent då vi gifte oss. Modellen heter Sterling och kommer från Wedgewood. En väldigt enkel vit servis med silverdetaljer. Vid sökning på nätet visar det sig att den är populär i Staterna och den har synts i bla. Sex and the City!
Annars har jag inte gjort så mycket vettigt idag...mest hängt med Sigge och slappat. Men vid ett tillfälle idag var jag tvungen att göra en djupdykning i mitt städskåp och då hittade jag den här asken med plåster. Dessa plåster är anledningen till att jag och min Kungälvsväninna Lisa fann varandra...jo, det är sant! Det är lustig det där hur man skapar nya relationer...ibland på väldigt konstiga sätt!



Nu längtar jag efter en stor balja med te...och det skall vara mitt engelska så klart! Har laddat upp med 6 nya förpackningar som står tryggt i min matkällare i väntan på att bli uppsörplade av mig!

1 kommentar:

  1. Snacka om klipp, blocket när det är som bäst=)
    Jag är också ett tradera/Blocket freak...såå kul finns ju massor av fina prylar. Dessutom är det ju ett väldigt smidigt sätt att bli av med sånt som "gjort sitt" och samtidigt få en liten slant för´t.

    SvaraRadera