På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 21 juni 2010

Kalasmenyn!


Idag bjuder jag på kalasmenyn från igår! Som välkomstdrink drack vi hemmagjord rabarbersaft á la Leila blandad med fruktsoda. Så läskande och god! Denna goda rabarbersaften gjorde jag själv flera gånger förra sommaren men har ännu inte hunnit i år men fick en flaska av min söta granne S som hunnit skörda hos sin granne flera gånger! Tur för mig! ;-)
Sedan blev det helstekt ryggbiff med god rubbing som min man stod för. Till den serverade jag en jättefräsch potatissallad ur senaste numret av Elle Mat och Vin som jag tyvärr inte kan hitta på nätet men den går under namnet "Grillad färskpotatissallad". Innehöll salladslök, slätbladig persilja, citron, tomater och chili. Framdukat fanns också grillade majskolvar med chilismör/koriander, champinjoner lindade med bacon och en myntasås. Dessutom hade jag gjort the best barbequesåsen ever efter ett recept jag fått från min mamma. Superenkel och SÅ god!
Här kommer den:
1 paprika
1 gul lök
2-4 vitlöksklyftor
5 msk socker
3 msk senap
3/4 dl äppelvinäger
1/2 tsk salt1 tsk basilika
70 gr tomatpure
2-3 dl olja
Kör allt i mixern och häll oljan i en jämn stråle i mixern. Lägg i den finhackade löken sist så den inte blir helt mosad. Hacka i lite färsk basilika.
Lycka till!
Till efterrätt blev det Per Morbergs goda pavlova som Helena tipsat som tidigare i vår. Den gjorde succè och var en verklig liten goding med den egengjorda lemoncurden. Kan varmt rekommenderas! Kanske blir det en sådan på midsommar!

4 kommentarer:

  1. Oj, vilket kalas! Låter hur gott som helst!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Mums vad smarrigt det ser ut! Din mors grillsås är helt suverän, vi klarar oss inte utan den och alla mina vänner vill ha receptet..passar påde till kött och kyckling. Ruggigt god med sting i.

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Hjälp, vad gott det ser ut och det låter ju hur smarrigt som helst också. Det måste ju helt klart testas. Tack för tipset! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Såsen är verkligen en riktig höjdare!
    //Anna

    SvaraRadera