På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

onsdag 1 juli 2009

Recept-onsdag!

Idag bjuder jag på mitt goda recept på mozzarellasås som jag hittade i min lilla bibel; Husmorsorna! Den gör alltid succé och blir alltid bra! Jag har ändrat en del på orginalreceptet och så här gör jag den:

Agis mozzarellasås á la Anna

penne
2 finhackade gula lökar
1-2 stor riven vitlöksklyfta
2 grönsaksbuljongstärningar
2 msk smör + 2 msk olivolja
2 tsk socker
2 burkar hela tomater/körsbärstomater (helst Mutti för smakens skull)
½-1 dl grädde
1 msk salvia (torkad, på burk)
1 stor förpackning med mozzarella (inte två små bollar utan den lite större korven!)

Fräs löken, vitlöken och grönsaksbuljongen och sockret i smöret och olivoljan tills löken mjuknat och det doftar gott. Häll i tomaterna och krossa dem med en gaffel så det goda rinner ut och låt allt puttra ordentligt en stund. Fortsätt sedan med grädden och salvian och koka en stund till. Smaka av med salt, peppar och socker så tomatsåsen smakar fylligt och gott. Ha kokat klart pennepastan för nu är det bara mozzarellan som skall i. Den skivar jag i halv-cm tjocka skivor och lägger i tomatsåsen som jag dragit av från värmen. Släng sedan i all penne och rör runt och servera på stubinen för osten smälter på ett kick...och det är det trådiga goa man vill åt!

Jenny; du efterfrågade hur jag gör min Ceasarsallad, här kommer den!
romansallad
pinjenötter
1 stekt kycklingfile i bitar, saltad och pepprad
1 paket klippt och stekt bacon
1 dl parmesan eller västerbottenost (grovriven)
Felix (feta) ceasardressing efter smak
krutonger om man vill, brukar skippa dem!

Blanda allt och njut!

Provade en annan sallad häromdagen som också blev väldigt god:
vattenmelon i kuber
avocado i kuber
isbergsallad
smulad fetaost
solroskärnor
crema di balsamico och olivolja
Ta mängd efter tycke! Servera den kyld med grillad kyckling och tsatsiki en varm sommarkväll!

1 kommentar:

  1. Tack söta du för alla smarriga recept, nu ska här moffas sallader i hettan;)

    SvaraRadera