På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

onsdag 15 december 2010

Godaste pepparkakorna!

Världens godaste recept på pepparkakor anser jag att jag har! På begäran kommer det här:

250 gram ljus sirap
250 gram strösocker
250 smör smör
2 tsk mald nejlika
2 tsk kanel
1 tsk mald ingefära
2 tsk bikarbonat
600 gram vetemjöl
200 gram skållad och finhackad mandel (jag kör mandeln en stund i min blender!)

Värm sirapen (får ej koka!). Häll i sockret och låt det smälta. Tillsätt smöret och låt det smälta och rör om. Tillsätt alla kryddor utom bikarbonatet + hälften av mjölet. Rör ut bikarbonatet i 2 msk ljummet vatten. Rör i det i smeten och så även mandeln. Tillsätt resten av mjölet och ställ kastrullen att svalna. När den svalnat så att du kan handskas med den arbeta degen på bordet en stund, tillsätt eventuellt lite mjöl. Dela den i 4 delar. Lägg dem på en plastfolieklädd skärbräda, täck över med plastfolie och låt degen vila i kylskåpet till nästa dag. Degen kan vila flera dagar i kylen, det har jag provat. Så när du känner för att baka pepparkakor tar du fram en bit av degen, låter den vila en stund i rumstemperatur och kvala sedan ut degen tunt, tunt med lite extra mjöl. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 8-11 minuter beroende på hur effektiv din ugn är. Passa plåten noga, de bränns lätt där på slutet.

LYCKA TILL!!!!

1 kommentar: