På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 21 augusti 2009

Pannkaka i håret...nej!

Så blev då Sigge först i familjen med att få en fästing! Upptäckte den imorse strax innan Joakim skulle ge sig av till jobbet. Jag trodde det var lite matrester han hade i nacken för han fick pannkakor till kvällsmat igår kväll och det brukar bli lite klet här och där och särskilt i de begynnande lockarna han har i nacken....men det var ju ingen pannkaksbit, det var ju en fästing vid närmare titt! Usch, usch, usch! Gjorde som det stod i vårdguiden men en liten bit/ben blev kvar...rester brukar tydligen falla bort efter en kort tid och sedan måste man vara uppmärksam en tid framöver på rodnader och så! Jag blev gôrstressad imorse över bettet men har fått lite distans till det hela nu...inget får ju hända min lilla bubbe..."mamma-försvars-instinkten" slog till direkt! Vet ju att vi bor nära fästing-risk-områden och funderade i våras på om vi skulle vaccinera oss men det blev givetvis inte av...kanske något att tänka på igen? Väl på förskolan pratade jag av mig med personalen och deras något större egna ungar har haft massor av fästingar i sommar...kanske är det vanligare än vad jag tror!
...just det, inskolningen fortsätter och jag gick hem nästan direkt idag och hämtade honom inte förrän i eftermiddags, då hade Sigge både ätit lunch och sovit middag där...allt gick som en dans...vår modiga och goa älskling!
Nu filmen "Familjen Savage", chokladbollar (med vuxen smak; recept från bloggen "En mammas dag" ) och te!

2 kommentarer:

  1. Tror inte du behöver vara orolig. Vi får fästingar varje år, Alfred har också fått. Vi tar som vana att kolla av de varje kväll när vi varit i "riskområden" och jag har hört att om man får bort dem så tidigt är det ingen fara!

    Vad fint ni kommer få det där hemma! :-) Kaminen ser verkligen trevlig ut, det kommer bli många mysiga kvällar framför den!

    Ha det så jättebra, kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Nu när vi "drabbats" och jag pratar med folk om det verkar alla få fästingar...grannen hade haft fyra stycken på armen efter sin lingonräd i skogen igår...jo, jag har lugnat mig lite nu!Ni verkade haft en trevlig semester här på västkusten...jag följer ju bloggen din! Så söt hon är Ellen och de är lika som bär, hon och Alfred tycker jag! Ha det gott och kram!

    SvaraRadera