På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 11 december 2011

Tredje advent



Tredje advent. Och min födelsedag. Imorse; hörde hur Nils smög upp i köket. Tog fram en bricka. Hällde upp något. Tog fram brödpåsen. Grejade. Slamrade lite. Smöret kom fram. Tyst. Tyst. Länge. En tyst snyftning. Det är inte lätt att skära surdegsbröd med en vanlig matkniv (tänk: hård skorpa) och sedan försöka smöra tunna biten med smör när man är 6 år. Trots att jag blev överlycklig för smulorna var Nils så besviken. Han som skulle ge mamman frukost på sängen. Finaste ungen min. Världens bästa frukost på sängen ändå!




Mannen har skämt bort mig. Trots att han är långt borta. Jag och Nils har pysslat. Vi har fikat på bullar. Spelat spel. Jag har läst i min nya bok. Sovit en stund. Läst en stund till och sovit mera. Sigge, jag och Memory. Massa gånger. Och ätit massor av skumtomtar.




När kvällen kom konstaterade min lille tänkare Nils att jag inte haft någon bra födelsedag. Han sammanfattade det som att jag fick ingen frukost på sängen, bara ett paket, vi har inte ätit någon tårta, ingen har sjungt och ingen har varit och hälsat på. Om han bara visste. Någon kom och hälsade på men efter att han gått och lagt sig. Min väninna Lisa kom. Helt oväntat men så välkommen. En timme med fika och te och prat och en fin present. Ibland är verkligen det spontana det bästa. Trots mysbyxor och otvättat hår. ;-)





5 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott Anna!
    Låter som att även du hade en fin födelsedag! ;)

    Härligt!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket fint inlägg! Stort efterskottsgrattis!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter som att du fick en riktigt fin födelsedag :) Hälsa Nils det! Stort grattis till dig!

    ...verkar boken bra?

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott! Vilken mysig födelsedag och fina bilder, låter underbart,
    Malin

    SvaraRadera