På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 9 december 2011

Pyssel på gång



En hylla för småsaker saknar jag. Vet inte hur andra gör men till 95 % städar jag undan småsaker. Gillar helt enkelt inte pryttlet. Har precis röjt runt i min bokhylla i myset och gjort en hylla till Nils och en hylla till Sigge där de kan få visa upp sina alster. Dessa vill jag ju egentligen inte städa undan men mitt ordningssinne kommer inte riktigt överens med det där söta och spretiga de kommer hem med. Men på en hylla, samlat, fyrkantigt inramat går det an. Jag samlar också på stenar. Då och då. Från en plats. Ett minne. En händelse. En kastanj går lika fint. Har fortfarande kvar den jag plockade strax efter mammas begravning. Ser den varje dag. Häromdagen råkade jag titta i en packlåda på vinden (vad gjorde jag där?) och där låg en liten hylla lik den på bilden ovan som jag hade på mitt flickrum när jag var liten. En glasdörr är det på den som nu lossnat i ena fästet efter hårda år i en packlåda. När jag började plocka bland sakerna som låg där i mindes jag massor. De ting som hade en historia har jag sparat och de andra kastade jag. De sparade ligger nu också i bokhyllan i myset på en hylla där vi stora samlat saker från tidigare. Hyllan som jag hittade på vinden skall nu genomgå en make-over. Slipas och målas vit och så skall glasdörren monteras på igen. Sedan skall den få visa upp alla mina stenar. Hoppas och tror att det kan bli fint mot en vit vägg någonstans. Gör den inte det då åker den rakt till stans loppis! ;-)


Strax fredagsmys! Sedan julkalender och Barda. Sedan läggdags för ligisterna. Fattar inte hur alla småbarnsföräldrar hinner se På Spåret klockan åtta (eller så har jag totalt missuppfattat detta!). Jag brukar se det så där en stund efter nio när allt äntligen har lugnat sig här hemma...


2 kommentarer:

  1. Sådana där prylhyllor hade jag när jag var liten, flera stycken. Jag hade små kinder-äggs leksaker som jag samlade och små souvernirer som jag hade köpt på semestrar. Det blir säkert fint med stenarna.

    Hälsningar Carola

    SvaraRadera