På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

onsdag 25 augusti 2010

Bokhäck




Idag när vi kom hem möttes vi av en ny vy i vår trädgård. Vår gamla häckoxbärshäck var bortgrävd och vid sidan låg ett helt gäng med nya bokhäckplantor. Trädgården kändes med en gång väldigt avskalad och tillgänglig. Ingen häck som delar av och stänger in oss så där lagom mycket. Besluten kring häck har pågått sedan vi flyttade hit för tre år sedan. Redan då hade häcken börjat dö på två ställen. För tre år sedan var varje bit död häck kanske två meter lång. Tyvärr fortsatte häcken dö, någon halvmeter varje höst åt varje håll. Sträckorna med häck har tidvis bara blivit större och större. Vid förfrågan på en plantskola ställdes diagnosen svampsjukdom/angrepp och att hela häcken förmodligen gick det till mötes. Efter några tips från plantskolan gjorde vi några drastiska åtgärder men det har inte hindrat häcken från att fortsätta dö. Så i våras bestämde vi oss för att satsa på en ny häck och jag har googlat som en galning hela sommaren innan jag bestämde mig för en bokhäck. Den är inte vintergrön men behåller sina bruna blad tills på våren när de nya kommer. Det innebär att vi har insynsskydd hela året runt vilket var ett krav. Häcken kan hållas tämligen tunn och kan vid ordenlig klippning hållas tät vilket vi också vill. Jag har också varit i kontakt med min trädgårdsarkitekt och efter långa diskussioner kom vi fram till att en bokhäck passar fint. Bokhäcken kommer den passa bra in i min framtida trädgård som går i avskalad japansk stil med gräs, betong och sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar