På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 31 augusti 2012

Fredagssvep vecka 35


 
Startade dagen med att vara ledig. Vilken underbar känsla! Jag och Sigge for till storstan en sväng. Eftersom vi hade uträttat flera ärenden innan kl. 10 var vi bara tvungna att ta en fika. Sigge valde som vanligt sin favorit. Och jag min; muffins. Sedan orkade vi med några ärenden till.
 Bild från www.polarnopyret.se
 
Givetvis var det som jag hade siktat in mig på slut men slog till på denna till Sigge. Han klär fint i grönt och drömmer om tennis gör han ju fortfarande; "när jag blir stor kille".
 
 
Bild från www.lyko.se
 
Hårstyling är svårt tycker jag. Särskilt när man har lockigt hår. Antingen blir det för flygigt eller för hårt. Men med denna har jag träffat rätt. Fakum är att vi är tre stycken som använder den.
 
BLÄÄ!
Alltså. Jag har SÅ svårt för offentliga toaletter. Idag har det blivit besök på sådana fyra gånger. Ryser jag bara tänker på det. Jag kräks näst intill. Och med ungar är det ännu värre. Som vägrar stå still och vill pilla överallt. För ett par helger sedan var jag tvungen att uppsöka en med barnen och då.fanns.det.ingen.tvål. Jag blev skogstokig och stövlade fram till kassören och upplyste dem tydligt om effekten av att inte serva sina kunder med barn i släptåg med sådana förnödenheter. Sedan ställde jag tillbaka mina tänkta inköp och åkte hem.
 
 
Nils påminde mig imorse om att det är sommarens sista dag idag. Guuud! Blev helt ledsen inombords på något sätt. För nu vill man ha sockar på sig när man cyklar på morgonen. Kanske till och med tunna vantar. Har ännu inte tänt ljus på kvällen trots mörkret som kommit smygande. Har liksom inte velat det än. Sparat på det lite och sugit ur sommarkänslan ett ögonblick till. Men ikväll är chansen stor att ljusstakarna åker fram. I sällskap till filmerna på bilden nedan. De fyra nedersta iallafall.  
 
 
Och sedan är ju september den värsta månaden. För mig iallafall. Alla jävla minnen som så envist biter sig kvar. Bilder som dyker upp helt plötsligt. På powerwalken. När jag släckt lampan. Körandes i bilen. När jag och Sigge ligger i soffan och gosar. Mota. Mota. Mota. Allt vad det går.
 
 
Bild från www.kavat.com
 
Och med septembers intåg kommer också stressen att fixa vinterkläder och kängor till ligisterna. Orkar inte åka runt och leta utan hoppas få tag på det mesta via webbshopparna. Och dessa kängor är ju ljuvliga på alla sätt. Undra om alla tycker det? Iallafall har jag börjat så smått; massa vikta hörn i höstkatalogen från en av de stora kedjorna.
 
 
Efter en dag på stan var det en välsignelse att komma hem och hitta en ny tidning i brevlådan. Den och en kopp te gjorde underverk. Och jag bara älskar mina koppar!
 

Men i soffan blev jag inte ensam särskilt länge. Sigge som älskar gos och mys kom snart och knödde ner sig. Vågar ta plats bara så där. Och så där låg vi en lång stund och pratade. Eller rättare sagt Sigge stod för underhållningen. Jag försökte i smyg blunda lite medan jag hummade instämmande...

Fin helg på er!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar