På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

lördag 11 september 2010

Fallfrukt


Att bli med trädgård är lika stort som att bli med hus!!! Att skaffa sig kunskaper om dränering, u-värden, radon och betongsåpa har visat sig vara nödvändigt i och med renoveringen av huset. Nu efterhand visar det sig också att det finns hur mycket som helst att lära om min trädgård. Duktig var jag och skaffade ett trädgårdslexikon när vi flyttade hit och visst har jag lyckats fästa några post-it lappar här och där som markerar växter/träd som jag tror jag har i min trädgård. Idag har vi tillbringat mycket tid i trädgården. Mannen har gått lös på en rot efter ett äppleträd vi fällde för några veckor sedan...tuff match minst sagt! Jag har stagat upp mina bokhäckplantor och börjat flytta bort en massa stenar som ligger där en stor rot så småningom skall grävas bort. Och så har jag ju plockat bort en massa fallfrukt under vårt nu enda äppleträd som jag givetvis inte har en aning om vad det är för en sort. Borde kanske hålla utkik i tidningen för förra året kunde folk komma till Botaniska trädgården och artbestämma sina äpleträd hos en äppleträdsexpert; folk höll fram sina äpplen och han kunde direkt säga vilket sort träd det kom ifrån. Galet, jag menar det finns ju hundratals att välja mellan!! Men det är nog min enda chans att få reda på vad för äppleträd jag har i min trädgård!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar