På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 12 juli 2015

Wimbeldon 2015



Torsdag 2 juli och Wimbeldon. Vi satsade på att köa för att få biljetter. Det finns andra sätt men hela upplägget kring Wimbledon är att alla skall ha samma chans att få biljetter. Till showcourts gäller bara förköpsbiljetter. Och de är dyra. Eller att köa och campa på köplatsen under natten. Varje morgon släpps det ca 500 biljetter till de stora banorna. Vi fick Ground Tickets och tillgång till banorna 3-19.


När vi klev av tunnelbanan möttes vi av en station som var som en tennisplan. Så coolt. Sedan följde vi bara strömmen till en golfbanan där köpersonal mötte upp och höll koll på att allt gick rätt till. Vi fick köbiljetter och de kontrollerades hela tiden så ingen tar sig friheter. Vi hade tagit med oss en picknick och filt och spenderade ca 4 timmar här innan vi kom in strax efter kl. 11 på förmiddagen. 


Jag hade hoppats på att få en en match med Caroline Wozniacki men det var redan fullt och lång kö är vi kom in. Så vi stack vidare och fick se en suverän match mellan Alize Cornet och Olga Govortsova. Satt på första raden och såg fantastisk tennis. Så glad. Sedan gick vi vidare och såg en match med amerikanskan Madison Keys. En ung tjej som går uppåt i rankingen med fart. Henne kommer vi få se mer av i framtiden.  



Allt på området var så prydligt och matchat i grönt, vitt, lila och gult. Varenda detalj var perfekt. Alla domare var så snygga och propra och för att inte tala om bollkallarna. Några kändisar såg vi: Roger Federer och Patrick Mouratoglou (Serena Williams tränare) och Magnus Norman


Champagne och jordgubbar hör till Wimbledon. Det går åt 27 ton jordgubbar under turneringen. Och massa champagne. Kolla kylfodralet. Snyggaste jag sett. Skål för Wimbeldon och för mig och för min älskling. 


Via storbildsteven kan alla se matcherna på Centre Court. Vi såg både singelmatcher för damer och herrar och dubbelmatcher för damer och herrar live under dagen. Vi fick mycket tennis då det inte var slut förrän närmare 21.30.


Givetvis köpte vi med oss några souvenirer. Jag satsade på en keps och på en vattenflaska. Mannen på svettband och champagnefodral. Detta var resans höjdpunkt och jag är så glad över detta besök. Älskar tennis och är så glad att jag upptäckte sporten för 2,5 år sedan. Kommer spela tennis resten av mitt liv. Och se mer tennis, det lovar jag. 

//A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar