På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 14 februari 2014

Fredagssvep vecka 7


Även i onsdags var vi på turné. Under förmiddagen var det alla fyra och då startade vi med frukost på Tant Rut. Det var jättemysigt. Ostmackor, toast, juice, yoghurt med hallon, kaffe och te. Sedan var vi redo för ännu ett besök hos Ballingslöv. Ligisterna hade packat ryggsäcken och gjorde sig hemmastadda i lekhörnan med pysselböcker och ipad. Nils valde att läsa; Zoomysteriet. Han arbetar sig sakta igenom den digra högen från författaren och jag har försökt locka honom att läsa andra böcker på annat tema men det blir det blankt nej till. Och jag skall inte klaga. Han vill läsa och han gör det ju.  


Bilden är tagen med mobilen och visar inte den verkliga kulören men vi vill gärna ha en grå inredning i köket. Eventuellt ett ljust golv. Och bänkskivor som är ljusa. Det provet som ligger på luckan har en svag grå nyans med en spräcklig infällning. Inte marmorlik. För det vill jag inte ha. Och inte härma efter heller. Handtag är ett stort frågetecken. Jag har sett runda knoppar framför mig, knoppar av lite större storlek; helt runda. Men J tycker annat. Och idag hittade jag dessa nedan som är supersnygga tycker jag. Finns i stål och mässing. Mässing är lite stylish tycker jag.



Efter en lång förmiddag med massor av kökssnack åkte vi tre till Uddevalla och mötte upp morfar vid Bohusläns museum för lunch. Vi åt jättegod laxpudding. Och sedan letade vi ägg och bokstäver i utställningen, sedan letade vi bilder och sist gick vi en skattjakt. Jätteroliga aktiviteter tyckte både Nils och Sigge. Sigge hoppade över den sista aktiviteten och drog till ett lekrum med båt och brygga med morfar medan jag och Nils lärde oss knopar och annat på skattjakten. Ett annat museum jag rekommenderar på lagomt avstånd från Kungälv.  

"om det finns en högtid för att fira kärleken så tänker jag fan i mej fira"

som någon skrev. Och jag håller med. Typiskt bara att jag startade kvällen igår med halsont och feber. Och kände mig inget vidare pigg i morse heller. Planerna på en sväng på stan fick ställas in. Det har blivit soffläge mest hela dagen. Möttes dock av fina brev från Nils och en teckning från Sigge och ett paket från min älskling. Och med det bästa innehållet. 


Till min stora besvikelse fick jag ringa in en reserv igår till dubbelspelet. Från och med vårterminen har jag och min väninna Lisa övergett vår fasta tennistid på söndagsmorgnar till förmån för att vara med i tennisklubbens damliga; dubbelspel på torsdagskvällar. Så roligt att utvecklingen håller i sig och jag känner mig så taggad inför matchspel. Än har jag bara spelat en gång och nerverna (taktik, matchsystem, poängräkning - mycket att tänka på) var inte på min sida. Inte heller serven. Grr. Men den tog sig efter ett tag. Och spelet med. Igår spelade väninnan och det var en överlycklig Lisa som hörde av sig. Så roligt att det blev vinst för henne. 


Skyller på halsontet, det blev hämtmat till lunch idag och då passade vi på att svänga förbi och mata fåglarna som bor vid en damm en bit bort. Sigge med skräckblandad förtjusning; minns väl när en and bet honom i fingret då han var tre år. Fick säga till honom att hålla in fingrarna. Vet inte om änder har god syn; finger eller brödbit, finger eller brödbit?


Nu har jag bäddat ner mig i soffan med te, choklad och konståkning på teven. Funkar fint ihop. Väntar på min fina man som snart kommer hem och ska laga god pasta till oss andra. Happy Valentine's Day!












1 kommentar:

  1. Krya på dig! Och tack för hälsningen - är fortfarande så toklycklig över vår 2-0 seger! Hahahaah... Kram Lisa

    SvaraRadera