På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 6 januari 2014

Att läsa. Och att gå på stan.

Sigges val: Sarah Sheppards nya: Viktiga kartor; för äventyrare och dagdrömmare. 

Vi har varit långlediga hela familjen och det har varit underbart skönt. Häromdagen fanns det anledning att ta en tur in till storstaden och medans jag tog en tur på stan gick de andra på bio. Sedan möttes vi upp och strosade runt en stund. Har väl äntligen insett att mina söner inte är så intresserade av att gå på stan med mig. Min man gjorde mig för länge, då när Nils var ett år, tydligt uppmärksam på att jag nog inte kunde förvänta mig sådana där utflykter innehållandes spontana inköp kombinerat med fika på stan med mina söner. För sådan har han aldrig varit. Och så är det nog. Ingen av mina söner tycker om det där med stan särskilt mycket. Men då häromdagen strosade vi iallafall runt och då föll det sig så att vi gick in i en bokhandel och där fick de köpa sig en bok att ha att läsa. Någon jag gärna uppmuntrar givetvis. Och sedan gick vi och käkade pizza. Och någonstans där kanske det tändes en förhoppning om att den rätta kombon är bio/upplevelse + bok-eller annat som intresserar ligisterna just nu-inköp + mat/fika. Och då så tror jag nog att jag får dem med mig. På stan. Jippie.  


Nils valde en ny bok om detektiverna Lasse och Maja när vi var på stan. Cafémysteriet. På lovet har han varit fantastiskt duktig på att läsa och plöjt igenom både Kärleksmysteriet och Cykelmysteriet. Och igår förgyllde han kvällen hos farmor och farfar med högläsning. Även de som var på besök (Anette och Tommy) fick finna sig i att få sig en stunds högläsning innan Nils kunde säga god natt och gå och lägga sig. Uppskattat av alla och supergulligt av Nils; att vilja läsa högt inför andra personer (viktiga sådana för honom). 


Och idag hittade jag honom så här. Lite suddigt kort för jag tog det i smyg. Fin syn tycker jag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar