På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 25 januari 2013

Fredagssvep vecka 5


Kvart över sju knackade det på. Någon är i badrummet och grejar. "En grejare" som Sigge kallar hantverkarna. På måndag kommer klinkers på plats på golvet. Trodde kanske allt skulle stanna av när svärfar avslutade sitt men nu är jag hoppfull om att allt är klart i mars. Dagens grejare sjunger obesvärat där inne till toner från radion som står och skvalar. Sigge tyckte han störde honom förut och ropade högt och med en irriterad ton i rösten: tyst, tyst, tyst! Säger då det, ouppfostrad unge. 


Fem över åtta i morse drog vi in på Ica och handlade. Där var det också en massa grejare. Som köpte fikabröd. Vi kollade bara in dem. Vi skall äta princessbakelse på söndag. Det gör vi ju alltid 27 januari på mormors födelsedag. 


Fredagens blommor. 


Medan Nils var i skolan ägnade jag och Sigge oss åt viktigheter; måla naglarna med grönt nagellack, köra racerbil, titta på Dinosauriernas planet, bygga ett dinosaurielandskap och sova lite i soffan. Det sistnämnda gällde bara mamman. Som också undrar när de där jädra endorfinerna kickar in efter träning. Här har bara tröttendorfinerna dykt upp än så länge.


Lampan blev fin tycker jag. Med en grön glödlampa. Farmor och farfar undrade var den andra lampan skulle hänga. Typ babord och styrbord. Kul typer de där från Smögen. 


Ikväll blir det fitnesslax. Recept ur nya som kom i veckan. Nudlar, lax, sockerärtor, färskost och lite annat gott.  


Vår skönhet. Kan inte titta mig mätt på den. Är fortfarande barnsligt glad över att vi slog till. 

Bild från www.darlingthings.se

Och vill gärna fånga upp den rosa färgen i tavlan i kuddar på soffan strax intill. Kudden hade varit perfekt.

Nu är det dags för mellis och te. Sedan skall ungarna se på Labyrint, favoriten här hemma just nu. Älskar svtplay. Nils verkar trött och han tackade precis nej till att gå till en kompis som ringde. Han som aldrig säger nej. Men jag tänker att det är bra att han känner efter och vågar välja. 

 Fin helg på er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar