På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

lördag 8 december 2012

Lördagssvep vecka 49

 
Jag tycker mycket om vintern när den skämmer bort oss med kyla och snö. Som nu. Den regniga varianten hatar jag. Hoppas det kalla och vita stannar ända till mars. Sedan vill jag ha nytt igen.
 
Bild från www.alebacken.nu
 
I helgen öppnar Alebacken för säsongen. En av två skidbackar i närheten där vi bor. För två år sedan var Nils och J där och miljötränade; provade slalomutrustningen med några åk, drack varm choklad och åt makaroner och köttbullar ur mattermos. I år åker vi nog alla fyra.
 
 
Nils vaknade trött och febrig. Har varit hängig hela dagen. Ett paket i julstrumpan piggade upp honom en stund. Sedan har han mest legat framför teven. Vi andra är också snoriga och hostiga. Så denna lördag blev en hemmadag.
 
 
Vilken vi passande ägnade oss åt vår badrumsplanering. Fram till imorse hade vi ganska klart för oss hur det skulle se ut. Men tänk vad en liten detalj kan ställa till det. Idag har vi helt tänkt om på flera punkter och ser nu ett annat badrum framför oss.
 
 
Världens godast pepparkakor. Med massa finhackad mandel. Det blev en hel burk i år med.
 

Läsning. För den ene. Den andre läser "juuuuu ocksåååå". För om man säger orden som bilden visar sakta och uppdelat i olika ljud så läser man ju. Punkt. Älskar vårt rum där vi bara umgås. Där det inte finns någon teve som alltid pockar på uppmärksamheten och vill stå i centrum. Där vi bara är tillsammans. Och pratar. Och spelar spel. Och läser. Och sover middag. Och lyssnar på musik.



Men se. En önskning från önskelistan. En födelsedagspresent från min svägerska och fru. Jätteglad för den. Blev lite bortskämt igår då det firades födelsedag några dagar för tidigt. Här skall det iallafall både tränas tennis och bakas bröd tydligen. Inte mig emot! Tack för alla fina presenter.
 
Strax skall ligisterna i säng. Och sedan blir det Downton Abbey. Herregud vad jag lipade förra veckan. Fick värsta brytet under slutvinjetten och satt och grinade hejdlöst en stund. Så jädra skönt. Mannen kollade på mig som om jag inte var klok. Och det är jag ju inte heller.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar