På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

lördag 27 februari 2016

Vilket dygn!


Nu mello i ett trött sällskap! Den yngste sover sedan länge. De sista dagarna har varit händelesrika. Ett fällning på fotbollsplanen på torsdag eftermiddag och med följden att Sigge slog i huvudet resulterade i ett kortare epilepsianfall några timmar senare på Ica. Satt där lite låg på botten av en vagn och började kräkas. Ur med ungen och sedan kräktes det mer på golvet, på sig själv och lite på mig. Och sedan försvann hann någon minut eller två. Slapp kropp och en arm som for lite runt och en blick som såg ut i intet. Då ringde en hjälpsam tjej SOS. Sedan kom äntligen nickningen att han hörde mig. Lite förvirrad och ville upp. Men vi satt kvar en stund och tog det lugn. Och sedan behövde Sigge gå på toa och någon vänlig själ hjälpte oss dit. I entren hittade vi en stol och då var Sigge så trött och ville bara somna. Och det kändes inte bra och då skickade 112 en ambulans. Och efter prat med ambulanspersonalen och barnakuten på Drottning Silvias bestämdes det att Sigge skulle kontrolleras. Och då hade Sigge piggnat till. Så vi körde in han och jag. Stinkandes. 


Att ha sin syster nära känns extra bra då sådant här händer. Särskilt när man då i röran ringer och hon är 5 minuter bort. Och särskilt när mannen är i Barcelona, svärisarna på solkusten i Spanien och morfar på Kanarieöarna. Och en ensam Nils som sitter hemma och väntar på oss. Så Sara åkte till Nils och packade väskan utifall att och sedan kom de efter till barnakuten. Och utifall att blev ett definitivt stanna. Efter inskrivningen fick vi ett rum direkt och någon timme senare hade kontroller och läkare träffat Sigge och vi fick ett rum på avdelningen akut korttidsvård. Vi tvättade oss och tog på oss rena kläder. Åt lite kvällmat och tittade en stund på teven. Borstade tänderna och läste saga. Sedan kom sömnen snabbt för Sigge. Jag själv somnade någon gång framåt morgontimmarna. Hela natten kollades Sigge av personalen. Puls och ögonrörelser och att han gick att väcka till. 


På morgonen hade vi fått sällskap i rummet av en tjej i övre tonåren och henne pappa. Och när ronden gått och Sigges doktor hade sagt sitt fick vi åka hem igen. Den känslan alltså. Bästa känslan att få komma hem till sitt eget. Vi åkte snabbt förbi Ica och köpte en legobyggsats till Sigge som jag mutat honom med där någon gång mitt i natten när en tablett skulle tas. Vi fick också tillfälle att prata med personalen och intyga att allt gått bra. Och hoppades att röran efter oss med kräk och kundvagn och skanner hade löst sig. Och det hade det givetvis. Sedan köpte vi sushi och åkte hem och åt, duschade och myste med Nils som kom från skolan. Och tvättade i massor...


Sedan inväntade vi pappan och när han kom hem lagade vi mat tillsammans. Sigge höll sig nära hela kvällen och somnade tidigt. Vi andra med. 

Idag har vi bara myst. Varit på bio och sett Zootropolis som var jättebra. Se den! Och lunchat på stan och fikat med vänner och planerat sommaren. Och somnat till Mellon. :-) 

Mitt hjärta Sigge som är så redig när det verkligen behövs och svarar på frågor och berättar och står ut med både det ena och det andra. Min gulleplutt!

Och mitt andra hjärta Nils som är så klok och insiktsfull och trygg. Jag hjärtar dig!

//A

5 kommentarer:

  1. Oj oj, vilken dag! Vad skönt att Sara fanns till hands och att du vet vad du ska göra när det händer. Kan bara tänka mig hur slak man är efter en sån händelse! Glad att allt visade sig vara ok och hoppas du hämtar dig. Många kramar från oss i CA!

    SvaraRadera
  2. Skönt att ni fick god hjälp mitt i allt svåra och att Sigge är ok nu. Verkligen fint att du har Sara runt hörnet♥ sånt betyder oerhört mkt. Var och såg ZooTropolis med Johannes igår, den var super. Stor kram från mej!

    SvaraRadera
  3. Usch och fy! Lille Sigge.. :( Skönt att höra att han är på benen igen! Kram från gamla fröken

    SvaraRadera
  4. Måste ha varit en jobbig upplevelse :(. Vilken ork du har Anna! Och vilka stora fina barn! Tack för kortet! Måste börja läsa lite här på din sida.
    /Carina

    SvaraRadera
  5. blueferret: jodå, lite trötta var vi hela högen. Alla sov innan 21 på fredagen. Jag som är värsta nattugglan när jag är ledig. :-) Tänker ofta på er och det är roligt med inlägg på FB. Vad fin hon är Kajsa! Massa kramar från oss!

    Jenny K: Visst var filmen bra, Vi älskade den! Nils och Sigge älskar att gå på bio. Det är något speciellt med stor duk och massor av popcorn. :-)

    Emma: lite mycket där en stund men allt blev ju bra ganska snabbt. Den som var minst påverkad var nog Sigge. For runt som en galning dagen efter i sängen när doktorn skulle skriva ut oss. Doktorn blev helt nervös av Sigges akrobatiska konster där i sängen.

    Carina: nu undrar jag ju vilken Carina... Känner flera stycken. :-)

    SvaraRadera