På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 10 mars 2014

Skidsemester 2013


Två glada skidåkare!  Dimma, regn, slaskig snö till trots. Årets skidsemester gick till Branäs i år. 

Som alla andra denna vecka; vår selfie. I en sittlift. Dimman ligger tät som ni ser. 


Nils. Så på på skidåkningen. Alltid positiv till att åka i backarna vare sig väder eller underlag. Kör ifrån oss totalt och på skidlektionen låg fokus på att få ihop skidorna. Svårt tyckte han men kämpade på fint hela veckan. Belöningen blev att få åka med stavar de sista dagarna. Han och pappan gjorde sina egna förmiddags- och eftermiddagsåk ensamma. Och då fick jag sådana här bilder skickandes till mig. Viktigt att fylla på med energin. Viktigt. 


Nils i gondolliften. Kortet togs till hans dagbok. 


Och så blev det läxor. Här funderas det på talföljder. Och dagboksskrivande och läsläxor. 


Sigge. Lite försiktigare i backen än förra året. Skidlektionen gick bra men han hade nog varit hjälpt av en till. Kämpade på men blev trött i benen i de skumpiga backarna. Det är jobbigt för alla att köra i "slush" som Nils uttryckte det. Någon dag eller två blev det bara förmiddagsåkning för oss två. Sedan fick vi vila och återhämta oss. Funderar på hur mycket medicinen egentligen påverkar honom. Någon kväll valde han till och med bort myset och gick och lade sig istället. Tänker att det är bra att han ändå gör det. Att han känner efter i kroppen sin och låter känslan ta över istället för att streta emot.   



Och att skidåkningen tar på krafterna är helt klart. Kvällsmat trots en stadig middag i magen. Fil och lite flingor gör susen innan läggdags. Och mys med pappan.


Vi hade sällskap av kusinerna på semestern som prövade det här med skidåkning för första gången. Ella kämpade verkligen på och från att vara helt nybörjare tog hon sig i slutet på veckan ned för en nedfart helt själv. Biten minst sagt. Moa kämpade hon med. Med hjälmen och pjäxorna. Det är tunga grejor att släpa runt på om man är en liten skrutt. Men det blev åk både i sele och på rullbandet. Här är kidsen på väg ut på en skoterutflykt. 



Micael på bushumör...



Mina älsklingar. 


Så kom då solen till slut. Sista dagen. Alltså sol och snö och skidåkning. Finns det något härligare? En dags sol vägde upp alla andra dagars kassa väder. Vi körde hem och mötte våren. Nu vill jag fixa i mina ytterkrukor. 


1 kommentar: