På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 3 maj 2015

Barcelona och myset


Sista inlägget kommer nu.

Att mötas av solsken och 24 graders värme gör en ju lite extra glad. Redan i taxin från flygplatsen tog alla på sig sina solglasögon och sedan kan man säga att semesterkänslan infann sig direkt. 


Bjuder på en bild på mig och min syster Sara. Resan gav mersmak och redan nu planerar vi att göra det till en vana; en weekendresa på våren. Jag står på tur att bestämma nästa resmål. Tummen upp på det. Tror nog nästan vi har planerat de kommande 3 årens resor redan. Kul.


Barcelona är en stad som passar sig att strosa i. Att strosa förbi matmarknaden  La Boqueria som ligger i anslutning till Las Ramlas bjöd på färgprakt och goda smoothies. Om man vill ta sig till sevärdheterna fungerar metron alldeles utmärkt. Snabbt och smidigt tog vi oss runt hela staden. 



Utbudet av ställen att äta på var enormt. Vi käkade tapas och pinchos och tröttnade inte under våra dagar på den menyn. På fredagen åt vi en trerätters lunch på en restaurang för ca 100:- per person. Både mat och dryck var billigt och väldigt välsmakande. Ingen gång var vi missnöjda. Jo, en gång när vi hamnade på ett café med supergoda bakverk men bara örtte. Alltså, det funkar inte för mig. Bara så ni vet. Om jag skall vara på gott humör så måste jag ha te och det är svart. 


Nere vid hamnen och stranden låg flera uteserveringar som både serverade drinkar och mat. Mysigt att strosa runt där en eftermiddag och njuta av churros med choklad på en bänk. De gotiska kvarteren var också supertrevliga att promenera runt i och överallt fanns det vackra vyer. Eller mysiga caféer att slå sig ned på ett stund. 

Om du funderar på en weekendresa så kan jag verkligen rekommendera Barcelona. Jag kommer igen. Har ju massor kvar som jag vill turista; linbanan, det Olympiska museet, Mirómuseet, de botaniska trädgårdarna och Picassomuseet.

//A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar