På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

måndag 10 januari 2011

Högfjället dag 1



Igår strax efter klockan tre på eftermiddagen anlände vi till Högfjällshotellet i Sälen. Incheckning och installation i lägenheten gick på ett kick och sedan slappade vi bara framför teven och datorn. Tänk att man kan vara så trött efter en hel dag i bilen, trots att man bara suttit still!

Så idag då: 10.15 försvann Nils nedför den intillliggande barnbacken tillsammans med sin skidlärare Emma. För så blev det denna gången, ingen skidskola i grupp (efter totalt misslyckande för två år sedan!) utan privatlektion på tu man hand med någon. Nog har jag funderat på hur detta skall gå och hur han skall reagera och vi har gemensamt försökt påverka Nils till att tycka skidåkning är något positivt. För Nils är det viktigt att vara uppdaterad på vad som skall hända framöver därför hade jag också flera gånger innan lektionen idag förberett honom på vad som väntade. Så nog hade mamman fler fjärilar i magen än sonen men de flög fort, fort bort då jag såg honom bredbent åka plogande nerför backen efter Emma, redan vid första åket. Och därefter direkt upp i knappliften som om han gjort det tusen gånger förut! Efter en timme var det dags att möta upp honom igen och allt hade gått kanon enligt Emma och imorgon blir det svängar, balansen och farten är på plats! Så stolt!

Efter att vi värmt oss en stund i värmestugan hoppade vi på en skoter som tog oss till en kåta inne i skogen där vi bjöds på grillad korv och strax efteråt dök snögubben Valle upp och berättade en saga om Molger, det lata trollet och älvan! Så spännande för barnen! På vägen hem blev det en extra tur med skotern vilket jag tror mest uppskattades av Sigge, som en solstråle hela turen!

Sigge då? Jodå, när alla andra drog på sig pjäxor skulle ju givetvis han också ha pjäxor! Super! Snabbt på med dem och iväg till barnbacken. Och givetvis, när Nils gled iväg med Emma skulle ju Sigge också åka skidor så han gled iväg i selen med Joakim efter sig. Den ungen alltså!!! :-) Sedan blev det några åk upp och ner i backen där turen i liften nog var det roligaste!

Efter skoterturen var jag lite frusen så jag och Sigge drog mig tillbaka till lägenheten. Trodde med all säkerhet att Nils skulle välja att följa med men inte...han ville åka i stora backen med pappan! Så härlig inställning Nils har haft till allt idag, bådar helt klart gott!

Nu är alla på plats i lägenheten och Nils och Sigge har pysslat järnet (Nils var SÅ pysselsugen alltså!!) en timme eller två medan pappan tog några egna åk i backen.

Nu skall vi smaska hemmagjort pizza!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar