På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

onsdag 4 februari 2009

Äntligen puss- & kramkalas!

Nils-tåget

Idag kom äntligen Nils. Det är likadant varje gång. Det är jätteskönt med de lugna kvällarna och att inte alltid vara påpasslig men det är också jätteskönt när han kommer hem igen. Han var mycket nöjd med sin tågfärd och berättade om flera tunnlar, att tåget åkte så här" uijjj"(då ställde han sig lite på sniskan, liksom), att han ätit bokstavskex osv. Farmor följde med hem en stund och vi lite lunch innan hon åkte hem igen till Smögen, denna gången med buss. Väldigt snällt att åka fram och tillbaka på det viset hon gjort (för att Nils skulle få åka tåg)...men som hon själv sa så har hon ju tid till det...

Efterlängtade tågresenärer


Det märkes att Nils tyckte om att komma hem. Jag har märkt det förut. Han saknar och längtar efter sitt rum då han varit iväg någonstans ett par dagar eller så. Så han har varit mycket inne på sitt rum och härjat under eftermiddagen. Men det har också hunnits med en massa kramar och pussar. Vi har haft riktigt långa kramkalas vilket vi inte är bortskämda med. Till och med Sigge har fått sig en ordentlig dos Nils idag. Precis då vi kommit innanför dörren slängde sig Nils på Sigge "för du mamma, jag har lääängtat efter Sigge!". Nils gjorde faktiskt ett kramförsök redan på perrongen men det var en massa ryggsäckar och åkpåsar och annat i vägen. Sigge tyckte också det var roligt att Nils var tillbaka för han har nästan inte släppt honom med blicken på hela eftermiddagen och kvällen. Och när Nils busade med Sigge och en boll i köket då skrattade Sigge så han kiknade...

Senare i eftermiddags då vi åt senmellanmål berättade jag att Sara också vill att Nils skall komma till dem i Frölunda och sova över. "Jag vill göra det nu!" svarar han då bestämt. Det är verkligen lustigt för just nu och så har det också varit en tid, så måste allt hända direkt på stubbinen... är det kanske typiskt för 3½-åringar?

Nils "blåtiran" Rönnblom (efter nattliga övningar;)...)

Jo, just det! Då jag packade upp Nils lilla egna ryggsäck hittade jag så godispåsen från Majas kalas i söndags i orört skick...Nils ville inte ha godisarna längre men påsen ville han ha att leka med... I väskan hittade jag också hans plånbok och jodå, han och farmor hade promenerat till Göstas (spel, tidningar, godis, glass etc.) och Nils hade köpt ett paket kritor och en liten burk med såpbubblor. Kritorna hittade jag i väskan men såpbubblorna hade varit med i leken i några minuter berättade farmor innan Nils givetvis (!) välte/tappade burken så såpbubblet rann ut... jag är inte ett dugg förvånad!
Se så fina tulpaner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar