På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

söndag 14 april 2013

Köpenhamn dag 1



Fredagen den 12 juni var det någon på Barfotsgatan som fyllde 40 år. Vid halvsju blev det sång och frukostbricka och många platta paket. Sigge tröttproppen fick jag inte väckt utan kom lommandes när sång och en del av paketöppningen var över. Men Nils och jag sjöng så lungorna sprack för bästa mannen och och bästa pappan. Ett av paketen innehöll ett bokstavspussel och två timmar senare så drog jag och J till KÖPENHAMN! Tack till svärmor och svärfar och alla andra som hjälpt mig lura mannen min. Och jädra vilka globetrotters vi helt plötsligt blivit, två resor på två veckor. Anar att det kommer dröja 15 år tills det händer igen. Eller så är det nu det vänder...


En tågresa senare checkade in på hotellet. Elfte våningen och med utsikt över hela Köpenhamn. Dock såg vi inte så mycket då hela staden var insvept i dimma.


I Nyhavn hade jag bokat in oss på Told & Snaps där vi käkade urgoda smörrebröd till lunch. Och drack snaps. Mycket olikt mig men dillsnapsen gifte sig fint med maten. 



Vi åt fyra rätter och delade på dem vid bordet. Sill, sill, lax och leverpastej blev det till slut. Många av rätterna verkade väldigt goda och vi var väldigt nöjda med våra val. Hit rekommenderar jag er att gå om ni har möjlighet. Bokning kan krävas. 


Sedan strosade vi runt på stan och gjorde en vända in på Illum och Söstrene Grenens och Tiger. J hittade pinaler på Illum och i de andra köpte jag användbara småpryttlar och leksaker och pyssel till barnen. Mer om det i ett annat inlägg. 


Och efter shopping blir man trött och törstig så då passar det bra med champagne, eller hur? Denna var supergod tyckte vi båda. Har svårt för det där torra, torra men denna var himmelskt god. Köp! Och serveras väl kyld. 


Nästa bordsbokning tog oss till klassiska restaurangen Peder Oxe där det var proppat med folk och hög stämning. Hummersoppa och carpaccio till förrätt och sedan mört och smakrikt kött till huvudrätt. Och vin. Efter första dagen var vi mer än nöjda. Fortsättning följer. 


1 kommentar:

  1. Köpenhamn är verkligen ett perfekt sätt att fira 40 på och så gott ni hade det. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera