På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 26 april 2013

Fredagssvep vecka 17


Varför byta tema? Verkar onödigt. Vi kör på ett tag till. Serien "Dinosauriernas planet" som vi lyckades spela in vid årsskiftet ses av Sigge minst en gång i veckan sedan en tid. Innan dess var det två gånger.  


Som sagt, Sigge kör sin stil. Gällande allt. 


Tennisen har tvingat mig att uppdatera min träningsgarderob. Casalls Multi Sport Sports Bra är nya favoriten och idag fyndade syrran en till. Och de nya rosa shortsen kommer bli favoriter är jag säker på!

Bild från www.xxl.se


Även ligisterna behövde uppdatering. Skor växer de ju ur galet snabbt. Och ett visst urval i deras garderob behövs det alltid två av. För det som de har till vardags kan de inte ha mer än då. Det stavas SMUTS!


Fredagsmorgon betyder lite lugnare tempo. Nils är dock alltid uppe i samma tid. Hittade honom med klock-appen imorse. Så ivrig. Och så motiverad. Ipaden är fantastisk som pedagog om man sovrar väl. 


För ett år sedan fick vi en inbjudan till Kulturskolans årliga Öppet Hus. Och då ville Nils sticka dit och kolla men ångrade sig i sista sekunden så vi hoppade över det. För en vecka sedan kom det en ny inbjudan men även denna gången var Nils avvaktande. Tills i onsdags. Då fick jag veta att han skulle så gärna vilja kolla på instrumenten och besöka årets Öppet Hus. Så prick klockan fem var vi där. Inte ensamma alls. Fullt av ungdomar och barn som sjöng, spelade, uppträdde och showade. Och så tog vi oss runt, rum för rum och tittade på cello, gitarr, trummor, trumpet och så vidare. Efter varvet runt ville Nils tillbaka till rummen för blockflöjt och för fiol. Och så ville han testa. Så så blev det. 


När jag frågade honom om vi skulle anmäla honom till att lära sig spela något instrument, att gå en kurs efter sommaren ville han vänta lite. Han ville fundera. Visst. På väg hem i bilen undrar så Nils om det tar lång tid att lära sig att spela ett instrument. Vad svarar en omusikalisk mamma på det?  "Efter en termin så tror jag nog att man har lärt sig någon kort melodi iallafall, det är jag säker på!" Och då kom det: jag vill lära mig att spela blockflöjt. Visst. Svarade jag.

Och så jädra stolt jag är över honom. Jag hade aldrig vågat mig på ett instrument. Det är helt hans egen vilja. Och jag blir varm i hjärtat mitt för jag vill så gärna att mina barn ska vilja odla det estetiska i sig.

Bild från www.moviezine.se

Åsas kardemummaskorpor och denna skall strax hålla mig sällskap ikväll. Måste ju börja "italienasera" mig inför sommarens semester. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar