På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

onsdag 16 mars 2011

Gammelfarmor


Oj vad dagarna susar förbi! Känns som om jag och mannen möts i dörren på väg ut eller in. Dessutom verkar det som om någon slags vårtrötthet har satt klorna i mig och när kvällen kommer infaller ett enda töcken; trött... Många andra saker som inträffar parallellt med jobb och vardag spelar också sin roll i det hela. Båda glada saker och tråkiga saker som att min fina farmor, Nils och Sigges gammelfarmor gick bort i fredags. Och i och med det också att Hamburgsund och alla sommarupplevelser nu blir ett minne, något som vandrat vidare liksom. Dock kvar i minnet med värme och sol och bad och gemenskap. Glädjer mig åt att det blev 88 år till slut för farmor. Glad och givmild och att hon fick bo hemma hela tiden, då på Kärraby med skrothandeln och sedan i lägenhet i samhället. För mig känns det meningsfullt att hitta förklaringar och antaganden om hur det blir sedan för de som inte finns med längre. Som för mamma. Som för farmor. Då när de bägge var med oss hade de ju sina lördagsfrukostar med radio och kokt ägg. Inte ens pappa fick vara med... Mitt i allt det ledsna över farmor välde också känslor kring mammas bortgång upp då i fredags. Det ligger så väldigt ytligt hela tiden de där känslorna. Mitt i tårar och snor föreställer jag mig ändå att de två fina träffas nu och kan umgås. Mamma behöver inte känna sig ensam och farmor har någon att vara med. Och att de nu kan ju fortsätta med sina långfrukostar.

Kram
//Anna

4 kommentarer:

  1. Åh, förstår att det är mycket känslor och tankar i omlopp nu!!! Skickar en drös med värmande kramar till er alla... All kärlek till er! Alexandra

    SvaraRadera
  2. Stora varma kramar till dig och familjen!
    Det är klart att de kommer ha lördagsfrukostar ihop, det är jag alldeles övertygad om!
    Ta hand om dig!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Hej Anna,
    Vilka fina kort du lagt upp här på bloggen. Blir tomt att inte ha vår Aina där i sommar, förstår att det är svårt & att det kommer nära din mammas bortgång. Jag har gråtit floder,och tänker på alla roliga minnen från Kärraby. Hoppas de har de fint nu tillsammans, och kan njuta av eviga lördagsfrukostar. Många varma kramar♥♥♥

    SvaraRadera
  4. Åh Anna, vad ledsamt att höra om gammelfarmors bortgång. Jag skickar styrkekramar till dig och familjen ochhoppas att ni finner tröst och styrka i varandra. Jag förstår att det väcker minnen av din mammas död till liv. Ett sår som aldrig riktigt läker. Saknaden sorgen, smärtan och ilskan försvinner ju aldrig. Men samtidigt är våra kära med oss alltid och självklart är det så att din mamma och gammelfarmor nu har långa härliga frukostar tillsammans.

    Kram till dig från mig

    SvaraRadera