På Barfotsgatan

Välkommen till Barfotsgatan där jag bor med mina söner Nils och Sigge och min man i ett hus byggt på sjuttiotalet. Här blandas vardagslivet med småbarnslivet med renovering och med tapetsering. Allt i en enda röra!

fredag 24 oktober 2014

Fredagssvep vecka 43


Detta vill jag gå på. Älskar Alcazar. Och att dansa disco. Någon som vill med? 


Som vanligt rensade Sigge bokhyllan med djurböcker på biblioteket. Fick övertalat honom att byta ut några. Till slut. Men det blev nog ända 10 stycken. Somnar ju av att läsa faktaböcker som högläsning på kvällen. Gäsp. Sigge med. Fast han somnar till allt. Igår snarkade han sött innan jag hunnit halvvägs i Bernad och Bianca. 


Vill ha en ny parfym. Men har ingen aning om vilken. Använder ju aldrig parfym. Aldrig till vardags och nästan inte heller till fest. Måste nog sniffa lite extra på den ovan. Blanche. Låter fint tycker jag.



I torsdags var det nallekalas i skolan i Sigges klass. Kvällen innan funderade Sigge på vilket älsklingsdjur som han skulle ta med sig. Han har ju inte klickat med någon av nallarna han någonsin fått. Utan med ett mjukisdjur som ser ut som en krokodil. Givetvis föll han för en reptil helt i stil med hans dinosaurieintresse. Som nu nog svalnat en aning, så där efter 4 år. Dock slog han fast på torsdagsmorgonen att "Krockis" nog var för ömtålig för att tas med till skolan. Så det blev en av de ointressanta nallarna som hängde med. Blir varm i hjärtat när jag tänker på hur Sigge återberättade kalaset för mig igår kväll. Alla fick nallekakor, de var blå och röda, som de fikade på och nallarna hade möte när alla barnen gick för att äta lunch och så hade Pippi dykt upp. Hon hade tagit över fröken Susannes jobb för en dag. Med busig blick avslöjade dock Sigge för mig att han nog minsann hade sett att Pippi där under det orange håret och allt var fröken Susanne. Men ändå helt med på leken där och då. Hjärta. 

Bild från Röhsska museet. 

Vill absolut inte missa Ann-Sofie Backs utställning på Röhsska med start i december. 


Ikväll fredagsmyser vi själva. Ungarna fick bestämma maten; stuvade makaroner med köttbullar. Ångrade mig direkt jag hade frågat... Pappan är på väg hem från London. Trots att många resor tycker jag våra veckor är mer hanterbara denna höst då flera av barnens aktiviteter ligger på vår lediga fredag och det faktum att vi delar på hämtning och lämning med en annan familj. Nu skall Sigge duscha och hoppa i säng. Hörde honom gäspa framför teven. Han är verkligen ingen nattsuddare. 

//A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar